Sökning: "peer observation"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden peer observation.

  1. 1. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  2. 2. “Om jag hade vetat vad det innebar hade jag aldrig gått med” : - en kvalitativ intervjustudie om tidigare sektmedlemmars reflektioner och erfarenheter kring sektmedlemskap och livet efter

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Hammarberg; Melis Veli Necibova; [2023]
    Nyckelord :Sects; former sect members; exercise of power; adaptation; subjective reality; Sekter; tidigare sektmedlemmar; maktutövning; anpassning; subjektiv verklighet;

    Sammanfattning : Sects are a phenomenon in which interest has increased in recent years and which has received a lot of attention. How active and former sect members perceive sect membership differs from person to person. There is thus no clear opinion. LÄS MER

  3. 3. Using discrete-event simulation to enable implementation of picking and palletizing robots: A case study

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Maja Kfouri; Adan Reimers; [2023]
    Nyckelord :DES; Palletizer robot; Internal logistics; Goods-receipt; KPI; OEE;

    Sammanfattning : Aim: The study aims to develop a DES model to evaluate the impacts of implementing packaging and palletizing robotics in the goods-receipts process. Research questions: RQ1: “What are the requirements when developing a Discrete Event Simulation (DES) model of the goods receipt process in the internal logistics section of a manufacturing company?”, RQ2: “What is the impact of implementing a new layout with industrial palletizer robotics in manufacturing companies' internal logistics - specifically the goods receipt process in terms of robot Overall Equipment Effectiveness (OEE), throughput, and WIP?” and, RQ3: “What considerations should companies take into account when implementing industrial palletizer robotics in their internal logistics, in terms of process flow?” Methodology: This study applied an inductive approach, letting the empirical findings guide the themes explored in the theoretical framework while having a constant interplay between empirical data collection and the construction of the simulation model. LÄS MER

  4. 4. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER

  5. 5. Hur kan träning påverka fatigue vid MS och stroke? En kartläggande litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Amanda Stenholm; [2022]
    Nyckelord :Multiple skleros; stroke; fatigue; träning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Inledning Fatigue är något som drabbar personer med MS och personer som har haft stroke i stor utsträckning. Cirka 70% av de som har MS och 50% av de som har haft stroke upplever någon gång fatigue. Inom båda grupperna kan fatigue ha en stor negativ inverkan på personens livskvalité och vardag. LÄS MER