Sökning: "peer-tutoring"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet peer-tutoring.

  1. 1. Ämnesspråk i SO-ämnen : Hur SO-lärare i åk 5 och 7 arbetar med ämnesspråk för att stötta elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Johansen Bremberg; Alexandra Reyes Osorio; [2023]
    Nyckelord :språklig sårbarhet; ämnesspråk; SO-ämnen; ämneslitteracitet; scaffolding;

    Sammanfattning : Skolan är en språkligt komplex miljö där språkliga förmågor har stor betydelse. För elever i språklig sårbarhet utgör språkliga krav i skolan en riskfaktor för måluppfyllelse (Hallin, 2019, s. 6). LÄS MER

  2. 2. Att vara resurser för varandra : kamratbedömning i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Ramon Suriya; [2019]
    Nyckelord :peer assessment; formative assessment; mathematics learning; feedback; sociocultural perspective.; kamratbedömning; formativ bedömning; matematiklärande; återkoppling; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för den här litteraturstudien är det sociokulturella perspektivet där lärandet sker i samspelet med varandra. Kamratbedömning delar samma utgångspunkt. Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vad forskningen säger om kamrat-bedömningens effekter på matematiklärande. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i matematik : En kvalitativ studie som undersöker vilka faktorer som påverkar hur elever presterar i en matematisk undervisningsmetod.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefine Bengtsson; Linn Wetterstrand; [2016]
    Nyckelord :Differentiering; matematik; läsning; läsförståelse; undervisningsmetod.;

    Sammanfattning : Forskning visar att elever med lässvårigheter hindras inom matematiken då matematikundervisning ofta är läsorienterad. Därför syftar studien till att undersöka hur eleverna löser en uppgift i en specifik matematisk undervisningsmetod som är anpassad för svaga läsare. LÄS MER

  4. 4. Peer mediated learning in inclusive education : A systematic literature review on the methods and their effects on children

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Papagrigoraki; [2016]
    Nyckelord :peer mediated learning; peer tutoring; special needs; inclusion; interventions; strategies; primary school; preschool;

    Sammanfattning : During the past few years, mainstream education has become more and more inclusive all over the world. This fact calls for effective teaching methods, supporting the participation and learning of all the students in a class. Such methods are the ones that occupy peer-mediated learning and methods related to them. LÄS MER

  5. 5. Innehåll och lärstrategier med lärplattan som medierande verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Johnsson; Sofia Davidsson; [2015]
    Nyckelord :Lärplatta; medierande verktyg; peer tutoring; samlärande; scaffolding;

    Sammanfattning : Många förskolor har idag tillgång till lärplattor och det har mer eller mindre blivit omöjligt för förskollärare att inte ta ställning till hur de vill arbeta med dessa. Denna studie har belyst olika konstellationer som barn kan arbeta i med lärplattan; med en förskollärare, utan förskollärare i par och på egen hand. LÄS MER