Sökning: "perception förskolebarn"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden perception förskolebarn.

  1. 1. Det ska vara roligt att röra på sig : En kvalitativ studie om förskolebarns uppfattningar av rörelseglädje

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Billengren; Anna-Sara Clason; [2023]
    Nyckelord :förskola; barn; fysisk aktivitet; rörelseglädje; barns uppfattningar; hälsa och välbefinnande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskolebarns uppfattningar och upplevelser av rörelseglädje i förskolan. Studien är kvalitativ och nio förskolebarn som är mellan fyra och sex år gamla har deltagit i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. "Alla får vara med" : En kvalitativ studie om barns perspektiv på inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer samt dilemmat "alla får vara med".

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Andreasson; Helena Pedersen; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; exclusion; children’s verbal expressions; children’s perspective; children’s perception; “everyone gets to join”; peer relationships; dilemma; Inkludering; exkludering; barns verbala uttryck; barns perspektiv; barns uppfattningar; alla får vara med ; kamratrelationer och dilemma;

    Sammanfattning : Vi vill i denna studie lyfta barns perspektiv genom att undersöka barns uppfattningar av inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer på förskolan samt dilemmat ”alla får vara med”. Studien bygger på gruppintervjuer med förskolebarn. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie kring den nyutexaminerade förskollärarens uppfattning om synliggörandet av matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Edona Rexhaj; [2019]
    Nyckelord :Matematik; förskolebarn; förskola; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ studie samt synliggörande;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie behandlar matematik i förskolan. Syftet är att skapa en inblick i hur nyutexaminerade förskollärare uppfattar deras synliggörande av matematik i förskolan. Studien syftar även till att undersöka vad förskollärarna anser att matematik kan innebära i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta individanpassat : - Hur förskollärare arbetar för att möta barns olika behov

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ninorta Manuella Aybar; Sonya Mehdizadeh; [2019]
    Nyckelord :Individual adaptation; socio-cultural perspective; relational perspective; pedagogue; pre-schoolers; Individuell anpassning; sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv; förskolebarn; pedagoger;

    Sammanfattning : The purpose of this investigation is to shed a light upon the pedagogues perception concerning individual work method in children group where children require different types of support. The study has two inquiries, how does pedagogues rationalize when it comes to individual based operations and how do pedagogues work to meet the needs of children i reality. LÄS MER

  5. 5. Övervikt och fetma bland barn och ungdomar.

    Magister-uppsats,

    Författare :Negar Begdjani; Anastasia Silverglow; [2015-11-24]
    Nyckelord :Barn; ungdomar; övervikt; fetma; motiverande samtal; Children; adolescents; overweight; obesity; motivational interviewing;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av övervikt och fetma bland barn och ungdomar har ökat kraftigt i Sverige och resten av världen de senaste decennierna. Övervikt och fetma klassas som en kronisk sjukdom samt bedöms vara världens snabbast växande epidemi och beskrivs som en av de största orsakerna till ohälsa. LÄS MER