Sökning: "perceptuella skillnader"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden perceptuella skillnader.
1. Djup hjärnstimulering av Kaudala zona incerta och subthalamuskärnorna hos patienter med Parkinsons sjukdom : En studie med avseende på talmotoriska fel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Sammanfattning: Bakgrund Parkinsons sjukdom (PS) kan behandlas med djup hjärnstimulering (DBS) i de subkortikala områdena kaudala zona incerta (cZi) och subthalamuskärnorna (STN). Behandlingen har visats ge goda effekter på de motoriska symtomen som förknippas med PS, dock kan DBS försämra patientens tal. LÄS MER
2. Att lära sig om sitt lärande : En läromedelsanalys om lärstilar och studieteknik i läromedel för årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa likheter och skillnader i hur läromedel för svenskämnet årskurs 4-6 utformar uppgifter med hänsyn till olika lärstilar och studieteknik. För att göra detta valdes två läromedel ut, läroboken Prima Svenska 6 och det digitala läromedlet Clio. LÄS MER
3. Verksamhetsförlagd utbildnings påverkan på rösten : hos förskollärarstudenter
Magister-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Förskollärare är högt representerade bland patienter med röststörning på logoped-mottagningar vilket kan kopplas till långvarigt röstanvändande och belastande omgivningsfaktorer. Redan under utbildningen börjar röstbesvär uppkomma hos många studenter och detta verkar öka i samband med deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU). LÄS MER
4. Perceptuella skillnader mellan upplevt trötta och pigga röster
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Sömnbrist påverkar människor fysiologiskt, kognitivt och emotionellt och kan innebära risker. Röstanalys är ett tänkbart sätt att identifiera sömnbrist, då forskning tyder på att även rösten påverkas. LÄS MER
5. Cross Linguistic Lexical Tasks (CLTs) : En kvalitativ analys av ordproduktion hos enspråkiga svenska och flerspråkiga svensk-turkiska 4;0-6;11-åringar
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : The purpose of this study is to conduct a qualitative analysis of monolingual (Swedish) and bilingual (Swedish and Turkish) children’s production of nouns and verbs in a newly developed vocabulary test (CLTs) and to discuss the results using previous research as a starting point. The different categories and the material which form the basis of this qualitative analysis are taken from an ongoing Swedish research study on vocabulary testing: Cross Linguistic Lexical Tasks (CLTs). LÄS MER