Sökning: "percussion teachers"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden percussion teachers.

  1. 1. Att göra kunskap till sin egen : En studie om internalisering och externalisering för trum- och slagverkselever i kulturskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Sidenqvist; [2024]
    Nyckelord :Drum teaching; percussion teaching; instrumental teaching; socialcultural perspective; internalization; externalization; Trum- och slagverksundervisning; instrumentalundervisning; kulturskolan; sociokulturellt perspektiv; internalisering; externalisering;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete har ämnat att bidra med ökad förståelse för hur trum- och slagverkslärare på svenska kulturskolor beskriver hur deras elever internaliserar och externaliserar kunskap på olika sätt. Uppsatsen utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv och använder begreppen internalisering och externalisering för att diskutera lärande. LÄS MER

  2. 2. Understandings of musical interpretationamong tertiary percussion students andteachers in Sweden : A hermeneutic-phenomenological inquiry

    Master-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Filip Korošec; [2023]
    Nyckelord :Musical interpretation; percussion; tertiary music education; individual tuition;

    Sammanfattning : Musical interpretation is, despite being commonly discussed in practice, an under researchedarea. Additionally, most of the studies we have, concentrate on western classical piano players.The aim of this thesis is to contribute another perspective and investigate how tertiarypercussion students and teachers understand musical interpretation. LÄS MER

  3. 3. Jazz eller klassisk undervisning? : En jämförande studie om betydelsen av slagverkslärares genreinriktning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Viktor Kannisto; [2020]
    Nyckelord :genre; comparative study; interview; percussion teachers; the Swedish music and culture school; pedagogic choices; socio-cultural perspective; prompts; genre; jämförande studie; intervju; slagverkslärare; musik- och kulturskola; pedagogiska val; sociokulturellt perspektiv; prompts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om, och i så fall hur, utbildade slagverkslärare anser att deras olika genreinriktningar påverkar deras undervisning med elever på musik- och kulturskola. Studien syftar även till att undersöka om, och i så fall vilka, andra faktorer dessa lärare anser kan påverka deras undervisning. LÄS MER

  4. 4. Feedback och instrumentundervisning : Användning av feedback i enskild instrumentundervisning i en svensk gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jennie Kim Resman; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Title and subtitle: Feedback and instrument lesson – The usage of feedback in individual instrument lesson in a Swedish high school. Feedback is a well-researched subject in many academical areas such as psychology, pedagogy and music education. Generally it is perceived as information about performance. LÄS MER

  5. 5. Det krävs förebilder överallt : En intervjustudie om slagverkslärares syn på kvinnliga slagverkselevers musicerande ur ett genusperspektiv

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Mika Olovsson; [2017]
    Nyckelord :gender; music education; percussion; percussion teacher; role models; semi-structured interview; women; förebilder; genus; kvinnor; musikundervisning; semistrukturerad intervju; slagverk; slagverkslärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få insikt kvinnliga slagverkslärares syn på villkor för kvinnliga slagverkselevers musicerande. Studien genomförs utifrån genusteorier och med utgångspunkt i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER