Sökning: "pernilla gunnarsson"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pernilla gunnarsson.

  1. 1. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av den första tiden i yrket

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Pernilla Gunnarsson; Sara Sellström; [2020]
    Nyckelord :Experience; Newly graduated nurses; Novice; Transition.; Novis; Nyutexaminerade sjuksköterskor; Transition; Upplevelser.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Årligen examineras ca 4400 nya sjuksköterskor trots det fortsätter behovet av dem att öka. Faktorer som en snabb vårdutveckling har förändrat villkoren för omvårdnaden vilket har satt högre krav på sjuksköterskornas kunskap. Det har visat sig att studenter i termin sex saknat kunskaper inför deras examen. LÄS MER

  2. 2. "Vi slåss inte, vi bara bråkleker" : En intervjustudie om lärares syn på barns krigslek i förskolan och på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Pernilla Andersson; Anna Gunnarsson; [2012]
    Nyckelord :krigslek; lärares förhållningssätt; utvecklingspedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera lärares syn på barns krigslek i förskolan och på fritidshemmet. För att nå syftet intervjuades fyra lärare med inriktning mot förskolan och fritidshemmet. Resultatdelen delades in i kategorier där lärarnas uttalande sammanfattades i underrubriker. LÄS MER

  3. 3. Sagans betydelse i förskolan : Vad förmedlas till barnen av sagan när den berättas/läses från bok? Vilka skillnader kan vi utläsa?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Mari Ottosson; Pernilla Salomonsson; Camilla Gunnarsson; [2007]
    Nyckelord :Sagans betydelse i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att synliggöra barn och pedagogers föreställningar kring vilken betydelse sagan, sagoläsning och sagoberättandet har? Hur kan vi på bästa sätt använda sagan i verksamheten? Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod, där vi undersökte två olika typer av sagosituationer. Det var en berättarsituation utan bok samt en sagoläsningssituation från bok. LÄS MER

  4. 4. Sagans betydelse i förskolan : Vad förmedlas till barnen genom sagan när den berättas/läses från bok? Vilka skillnader kan vi utläsa?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Mari Ottosson; Camilla Gunnarsson; Pernilla Salomonsson; [2007]
    Nyckelord :saga;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att synliggöra barn och pedagogers föreställningar kring vilken betydelse sagan, sagoläsning och sagoberättandet har? Hur kan vi på bästa sätt använda sagan i verksamheten? Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod, där vi undersökte två olika typer av sagosituationer. Det var en berättarsituation utan bok samt en sagoläsningssituation från bok. LÄS MER

  5. 5. Låneförbudet - Synnerliga skäl & särskilda omständigheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Sandra Gunnarsson; Pernilla Qvick; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet bakom låneförbudet var att införa ett skydd för bolagets borgenärer och förhindra att låntagare kunde undgå eller skjuta upp beskattningen. Låneförbudet delas in i två kategorier; närståendelåneförbudet och förvärvslåneförbudet,. LÄS MER