Sökning: "personal epistemological beliefs"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden personal epistemological beliefs.

  1. 1. Historieämnet i svenska läroplaner : går vi baklänges för att komma framåt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Tunebro; [2020]
    Nyckelord :curriculum theory; epistemological approach; equivalence; implementation; subject of history; historieämnet; implementering; kunskapssyn; likvärdighet; läroplansteori;

    Sammanfattning :   Vilken historisk kunskap räknas som värdefull kunskap när det kommer till skolsammanhang och läroplansteori? Hur tolkar och använder skolans personal dessa kunskapsformuleringar i läroplanen i sin undervisning? Förra hösten presenterade Skolverket sina revideringsförslag av den nuvarande läroplanen: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, reviderad 2019. Det första syftet med denna studie var att undersöka vad personalen i skolan ansåg om dessa revideringar och det tilltänkta implementeringsarbete de skulle innebära, med huvudfokus på historieämnet. LÄS MER

  2. 2. Adaptive parts for an adaptive whole : what is it about change-agents that makes them adaptive?

    Master-uppsats, Lunds universitet/LUCSUS

    Författare :Mert Cetinkaya; [2012]
    Nyckelord :adaptive capacity; bricolage; sustainability science; personal epistemological beliefs; change-agents; Social Sciences;

    Sammanfattning : The transformational mode of sustainability science is concerned with generating actionable knowledge and practical solutions to complex sustainability challenges in order to facilitate a transition towards sustainability by strategizing transformational pathways. However, some scholars in the field believe that sustainability science lacks such capacity, since so far greater focus has been put on describing and analyzing complex coupled human-environment systems rather than producing practical solutions to transform them. LÄS MER

  3. 3. Lärarstudenters syn på kunskap inom ämnet idrott och hälsa : en utbildningssociologisk studie av ett skolämne

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Efverström; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att öka förståelsen för synen på kunskap inom ämnet idrott och hälsa genom att undersöka lärarstudenters uppfattningar av centrala kunskapsområden och värden inom ämnet. Vidare analyseras kunskapssynen inom ämnet idrott och hälsa ur ett utbildningssociologiskt perspektiv synen på kunskap diskuteras i relation till olika kunskapsbegrepp. LÄS MER