Sökning: "personal socialt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 918 uppsatser innehållade orden personal socialt arbete.

  1. 1. ”Om en aktivitet uppfattas som att man dödar tid så kan man göra det på sitt eget sätt.” - En kvalitativ studie om personalens upplevelse av vården inom rättspsykiatrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sebastian Karakas; [2024-01-25]
    Nyckelord :rättspsykiatri; tvångsvård; lagen om rättspsykiatrisk vård LRV ; rättspsykiatrisk utredning RPU ; psykiskt störda lagöverträdare PSL ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka personalens syn på vården inom rättspsykiatrin, med avgränsning till kuratorers och mentalskötares uppfattningar. Empirin byggde på kvalitativ data insamlad från 2 olika sjukhus från 6 personer varav två var kuratorer och 4 mentalskötare. LÄS MER

  2. 2. Låsta portar, färdig mark - Om socialarbetares syn på hur organisatoriska och strukturella faktorer påverkar socialtjänstens förmåga att bygga tillitsfulla relationer med utsatta grupper i ljuset av LVU-kampanjen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Maja Jansson; [2024-01-25]
    Nyckelord :socialtjänsten; lvu-kampanjen; institutionell rasism; kritiskt socialt arbete; tillit; new public management;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka socialarbetares syn på vilka organisatoriska och strukturella faktorer som inverkar på socialtjänstens förmåga att hantera LVU-kampanjens efterverkningar och etablera en större tillit till socialtjänsten hos den grupp i samhället som berörts negativt av kampanjen. Studien innefattade intervjuer med sju socialarbetare. LÄS MER

  3. 3. "Utan känslor kan jag inte göra mitt jobb" En kvalitativ studie om hur socialarbetare använder känslor i relationsskapande med klienter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Nova Andersson; Rina Kryeziu; [2024]
    Nyckelord :emotional intelligence; emotions in social work; emotional labor; deep- and surface acting; feeling rules; relationship-based practice emotionell intelligens; känslor i socialt arbete; känsloarbete; djupt- och ytligt skådespeleri; känsloregler; relationsbaserat arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to provide further understanding of how social workers use their own and client’s emotions in the relationship-based practice of social work. Further, we wanted to explore in which way social workers’ experiences of emotions can be understood as part of their professional practice. LÄS MER

  4. 4. Vem anpassar sig till vem? : En kvalitativ studie om socialarbetares erfarenheter av att skapa relationer med klienter i en institutionell kontext.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Alfengård Marie; Evelina Lundberg; [2024]
    Nyckelord :Socialworker-client relation; institutional context; social work; participation; doxa; Socialarbetare-klientrelation; institutionell kontext; socialt arbete; delaktighet; doxa;

    Sammanfattning : The aim of this study was to reach an understanding of social workers experiences of creating relationships with clients through the meeting as a method in an institutional context. It is a professional dilemma for social workers to build relationships with clients in a professional role with inevitible elements of control. LÄS MER

  5. 5. Personalomsättning i svensk socialtjänst - en hypotesprövande studie av Herzbergs tvåfaktorsteori som förklaringsmodell till mobilitet bland socialsekreterare.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Hanna Lindskog; Kasia Zelek; [2024]
    Nyckelord :Herzberg s two factor theory; hygiene- and motivation factors; social work; social worker; staff turnover Nyckelord: Herzbergs tvåfaktorsteori; hygien- och motivationsfaktorer; socialt arbete; socialsekreterare; personalomsättning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Herzberg developed a theory to explain which factors were important for employees to experience satisfaction in the workplace. Herzberg’s two-factor theory suggests that high motivation factors, such as responsibility and personal growth lead to greater job satisfaction. LÄS MER