Sökning: "personalvetare uppsala universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden personalvetare uppsala universitet.

  1. 1. "Majoriteten av de som pluggar idag pluggar inte för akademin utan för arbetslivet och näringslivet" : - En studie som undersöker personalvetares syn på utbildningens betydelse för anställningsbarhet och professionalisering.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Matilde Lundström; Ebba Lundell; [2024]
    Nyckelord :Personalvetarutbildning; teori; praktik; anställningsbarhet; profession;

    Sammanfattning : Genom inledande bakgrundsinformation över de olika universiteten och högskolorna i Sverige som erbjuder personalvetarutbildning, konstateras att det finns många likheter men också olikheter mellan utbildningsupplägg. Vissa av universiteten har en starkare anknytning till arbetslivet med mer praktikrelaterade moment medan andra är mer teoretiskt inriktade. LÄS MER

  2. 2. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Linnea Käll; Jasmina Logo; [2024]
    Nyckelord :employer branding; attraktionsfaktorer; personalvetare; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER

  3. 3. Individen i tiden - en för alla och alla för mig : En kvalitativ studie om nyexaminerade personalvetares upplevelser kring deras anställningsbarhet och vem som bär ansvaret enligt dem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Gruneau; Elin Berglund; [2023]
    Nyckelord :Employability; higher education; HR; human resource graduates; employee; Anställningsbarhet; högre utbildning; HR; nyexaminerade personalvetare; medarbetare;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka nyexaminerade personalvetares självupplevda anställningsbarhet och få en nyanserad förståelse för vem som bär ansvaret för anställningsbarheten. Studien har utgått från följande tre forskningsfrågor: I vilken utsträckning upplever personalvetare att de är anställningsbara efter avslutad akademisk utbildning? och Vem ansvarar enligt personalvetares upplevelser för deras anställningsbarhet på arbetsplatsen? och Vem bör enligt personalvetare ta ansvar för deras anställningsbarhet? Dessa frågeställningar har besvarats genom en kvalitativ forskningsmetod där semistrukturerade intervjuer genomförts med åtta nyexaminerade personalvetare. LÄS MER

  4. 4. “Jag hade kunnat göra mitt jobb utan utbildning” : En intervjustudie om motiv till högre studier samt matchning på arbetsmarknaden för personalvetare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Evelina Hultqvist; Ulrika Tilstam; [2023]
    Nyckelord :Universitetsstudier; Matchning; Personalvetare;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker nyligen examinerade personalvetares motiv att börja studera på universitet, samt hur de upplever matchningen mellan utbildningen och deras nuvarande tjänst. Tidigare forskning visar att trots att utbildningssystemet har utvidgats för att ge fler tillgång till högre studier har klass en stor påverkan på vilka som utbildar sig och inte. LÄS MER

  5. 5. Möjliggöra, förmedla och motivera! : En studie om motivation till formellt och informellt arbetsplatslärande inom kommuner och privata verksamheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tilda Nordström; Malin Erson; [2022]
    Nyckelord :Workplace learning; formal learning; informal learning; motivation; Arbetsplatslärande; formellt lärande; informellt lärande; motivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att det ur både ett samhälls- och individperspektiv är viktigt att anställda utvecklas i samma takt som arbetsmarknaden syftar denna studie till att få en ökad förståelse för hur olika verksamheter arbetar med arbetsplatslärande och med att motivera personalen till ett arbetsplatslärande. Den kvalitativa studien som genomförs behandlar kommunala och privata verksamheters arbete med att motivera sin personal till formellt och informellt arbetsplatslärande. LÄS MER