Sökning: "persondata online"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden persondata online.

  1. 1. Personaliserad reklam : Regleringen av reklam i gränslandet mellan dataskydds- och marknadsrätt

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Erik Pirozzi Bjurulf; [2022]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Datasyddsrätt; GDPR; Cookies;

    Sammanfattning : Personaliserad reklam är en marknadsföringsåtgärd, som till följd av sin digitala natur och många aktörer, överlappar olika rättsområden och är således svår att bedriva tillsyn emot. Syftet med uppsatsen är att utreda vad som är gällande rätt på området och huruvida den är adekvat för att säkerställa integriteten för individer online. LÄS MER

  2. 2. Säkerhet och användbarhet ur användarnas perspektiv : En tematisk innehållsanalys av användarnas recensioner till betalningsapparna Apple Pay och Google Pay på capterra.se

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Namo Ali Khorshid; [2022]
    Nyckelord :Säkerhet security ; användbarhet usability ; Apple Pay; Google Pay;

    Sammanfattning : I takt med utvecklingen av att allt fler enheter är ihopkopplade och det ökade användandet av applikationer som lagrar persondata är säkerhet en aspekt som måste implementeras av utvecklare och som användarna behöver förstå sig bättre på. Samtidigt är smarta enheter och applikationer designade för att vara lätta att använda och för att vara funktionella är det utmanande att förena faktorerna användbarhet och säkerhet på en acceptabel nivå. LÄS MER

  3. 3. Användarbeteendedata i skymundan: En kvantitativ studie om unga vuxnas medvetenhet om och värdering av datainsamling på YouTube

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Simon Jobs; Axel Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Användandet av big data bland näringsidkare fortsätter öka exponentiellt vilket medför möjligheter men även flera risker. Datainsamling har infunnit sig centralt i gemene affärsmodell och data har beskrivits som den nya oljan. LÄS MER

  4. 4. Den lyckligt ovetande internetanvändaren : En studie om sambandet mellan acceptans och transparens för persondata vid personliga rekommendationer online.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Caroline Mörner; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Receiving personal recommendations has today become very common in digital environments. However, little is yet known about how these are perceived by the users directly affected. Previous studies have indicated that attitudes towards personalized content on the internet varies depending under which circumstances they occur. LÄS MER

  5. 5. Integritet online ur olika generationers perspektiv : En studie om hur generation digital natives & pre-internet värdesätter sin integritet online

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lovisa König; Ellen Romney; [2020]
    Nyckelord :Baby-boomers; y; x z; generations online; GDPR; Communication Privacy Management System CPM ; Consumer privacy online; ePrivacy; Information privacy; The privacy paradox; Concerns for Information Privacy CFIP ; Privacy fatigue; Integritet online; generations skillnader; generation pre-internet och digital-naives; persondata online; integritetskränkande aspekter; digitala social normer; riktad reklam; personlig marknadsföring online;

    Sammanfattning : Den digital utvecklingen har gjort att vi idag rör oss i digitala miljöer för att jobba, kommunicera, söka information, shoppa och underhållas. Företag kan idag kan spara, kartlägga, mäta och analysera privatpersoners aktiviteter online vilket ställt högre krav på näringsidkare att hantera denna personliga information korrekt. LÄS MER