Sökning: "personlig integritet sociala medier"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden personlig integritet sociala medier.
1. Har du digital integritet? : En kvalitativ studie om hur Persuasive Technology påverkar upplevelsen av trygghet, trovärdighet och digital integritet på sociala medier.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Övergången till det digitala samhället har väckt frågor kring digital integritet och säkerhet. Flera studier visar på användares oro över insamling av personlig data. LÄS MER
2. “Big brother sees you” : A qualitative study on users’ experiences with targeted advertising on Facebook
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : As a consequence of the exposure of scandals involving targeted advertising and data collection, privacy concerns have arisen among users of social media, in particular Facebook. Previous research studies demonstrate that consumers have little knowledge about online behavioural advertising and hold misconceptions about it. LÄS MER
3. Dömd på sociala medier - En rättsvetenskaplig analys kring förhållandet mellan yttrandefrihet och rätten till personlig integritet i samband med ärekränkning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Den tekniska utvecklingen och den ökade användningen av sociala medier har lett till nya former av bland annat lärande och nyhetsförmedling, men även nya former av övergrepp. Under senare år har sexuella övergrepp gentemot barn online blivit allt vanligare. LÄS MER
4. Hur påverkas den psykiska hälsan av datainsamling : Kvalitativ studie om hur individers psykiska hälsa påverkas av datainsamling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur individers psykiska hälsa och personliga integritet påverkas av datainsamling på internet. Modern teknik idag kan dra stor nytta av data och det kan användas för olika ändamål. Två exempel på användningsområden för insamlad data är individanpassad reklam och rekommendationssystem. LÄS MER
5. ”DET ÄR PRISET JAG BETALAR” - En kvalitativ studie om riktad reklam på Facebook
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att se om riktad reklam uppfattas som positivt eller negativt. Detta kommer att göras genom att se på hur folk över 50 år ser på fenomenet samt hur de ser på hur deras personliga integritet behandlas i samband med den riktade reklamen. LÄS MER