Sökning: "personlig text"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden personlig text.

  1. 1. Läsa, titta, eller spela... : En undersökning av gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden i olika medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Adam Alvinge; [2023]
    Nyckelord :Fiktionsanvändning; medieekologiskt perspektiv; affordans; litterär kompetens; litterär repertoar;

    Sammanfattning : I denna undersökning kartläggs gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden utifrån ett recepetionsteoretiskt och medieekologiskt perspektiv där elevernas fiktionsanvändning studerats utifrån relationen mellan olika medieformer (skönlitteratur, film, tv-serier och tv-spel), kön och programtillhörighet. Studien visar att den stora majoriteten av gymnasieungdomarnas fiktionsanvändning kretsar kring underhållning och avslappning, och elevernas läsningar går sällan bortom grundläggande nivåer för litterär kompetens såsom de beskrivs av Torell och Langer. LÄS MER

  2. 2. Automatisk profilgenerering med ChatGPT

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Victor Lundqvist; Tomas Hedman; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; user onboarding; NLP; profiloptimering; AI-chattbot; textsammanfattning;

    Sammanfattning : Studien genomfördes med syfte att undersöka användandet av en AI-chatbott för att underlätta registreringen i en social mediaapplikation som ska kunna användas som en resurspool för doktorander och forskare. Studien undersöker hur vi kan förenkla en user onboarding process med hjälp av ChatGPT, detta för att minska belastningen för nya användare och bidra till en väl formulerad användarprofil. LÄS MER

  3. 3. Mikrofonens hot och möjligheter : Unga och äldres perspektiv på en potentiell framtida datainsamling via mikrofonen av smart teknologi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Agnes Balcer; [2023]
    Nyckelord :Data Collection; Cookies; Personal integrity on the internet; Smart Speakers; Voice assistant; Data collection of the mobile phones microphone; Generation X; Generation Y; Generation Z; Datainsamling; Cookies; Personlig integritet på internet; Smarta högtalare; Röstassistenter; Datainsamling via mobiltelefonens mikrofon; Generation X; Generation Y; Generation Z;

    Sammanfattning : Att vara internetanvändare idag innebär att man ständigt utsätts för datainsamling i form av stora textfiler som företag använder för att bygga upp profiler av individer baserat på deras internetvanor. Vare sig man tillhör den äldre generationen som har behövt anpassa sig efter ny teknik eller om man tillhör den yngre generationen som är uppväxt med tekniken och har den i sitt DNA, så finns det risk att datainsamlingen gör intrång på den personliga integriteten. LÄS MER

  4. 4. Utökade Preventiva tvångsmedel : En idé- och argumentationsanalys om statens utökade möjligheter att tillämpa preventiva tvångsåtgärder för att förhindra allvarlig gängbrottslighet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hayat-Yusuf Abrahim; Aimen-Berhan Yassin; [2023]
    Nyckelord :Preventiva tvångsmedel; hemliga tvångsmedel; personlig integritet; individuella rättigheter; utilitarism; rättighetsteori; svensk kriminalpolitik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks regeringens utredning angående utökade preventiva tvångsmedel. Utredningen i frågan är delbetänkande om införandet av utökade preventiva tvångsmedel (SOU 2022:52). LÄS MER

  5. 5. Personlig integritet och personanpassade annonser : En kvalitativ studie om konsumenters upplevda fördelar och risker med insamling av personliga uppgifter till personanpassad annonsering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Ekaterina Denisenko; Maedn Teklay Zeray; [2022]
    Nyckelord :Online personalized advertisements; Attitude; Privacy concerns; Perceived Benefits; Perceived Risks; Consumer Perspective; Online Personanpassad Annonsering; Attityder; Integritetsintrång; Upplevda Fördelar; Upplevda Risker; Konsumentperspektiv;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the study is to investigate how consumers reason about personalized online advertising. Research questions:  Do consumers perceive the risks and benefits of personalized online advertisements? How do consumers adapt their behavior based on the risks and benefits perceived by online personalized advertisements?   Methodology: This study is implemented using a qualitative research method and a deductive approach. LÄS MER