Sökning: "personliga algoritmer"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden personliga algoritmer.
1. “One can imagine one’s making a conscious choice” : AI and algorithmic awareness among Swedish public librarians
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : In this thesis I provide insight into how librarians at public libraries perceive, understand, and interact with algorithms and AI in relation to their profession. My main focus lies in how librarians’ perceptions of algorithms and AI ultimately shape their actions. LÄS MER
2. Kundupplevelse av personlig integritet vid datainsamling av personuppgifter i kommersiella syften
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : Studien behandlar fenomenet av datainsamling i försäljningsfrämjande syfte och dess upplevda effekt på personlig integritet för konsumenter. Digital marknadsföringsteknik är en central del av dagens marknader och involverar diverse IT-lösningar för att optimera marknadsföringskampanjer och försäljningsprocesser men även i produktutveckling. LÄS MER
3. Interactive or textual explanations? : Evaluation of two explanatory approaches within in-vehicle adaptive systems.
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Adaptiva system är idag en viktig resurs för att kunna utföra vardagliga uppgifter och tillgodose användarnas behov med personliga anpassningar. Sådana system är vanligtvis baserade på modeller som förlitar sig på komplexa algoritmer för artificiell intelligens som gör att systemets beteende uppfattas som ogenomskinligt för användarna. LÄS MER
4. GROCERY PRODUCT RECOMMENDATIONS : USING RANDOM INDEXING AND COLLABORATIVE FILTERING
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The field of personalized product recommendation systems has seen tremendous growth in recent years. The usefulness of the algorithms’ abilities to filter out data from vast sets has been shown to be crucial in today’s information-heavy online experience. LÄS MER
5. AI, ett verktyg i rekryteringsprocessen : En kvalitativ studie om hur AI-verktyg påverkar rekryteringsprocessen med fokus på omedvetna fördomar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Idag väljer många företag att vara alltmer digitaliserade, genom att exempelvis implementera mjukvarulösningar i form av Artificiell Intelligens (benämnt AI härefter). Rekryteringsbranschen är en av de branscher vars användning av AI ökar. LÄS MER