Sökning: "personlighet och kön"
Visar resultat 1 - 5 av 114 uppsatser innehållade orden personlighet och kön.
1. Fotbollstränares personlighet : En jämförelse mellan kön, utbildningsnivå och tränaruppdrag utifrån femfaktorteorin
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanikSammanfattning : Syfte Syftet med arbetet är att, utifrån femfaktorteorin, undersöka personligheten hos fotbollstränare i Stockholm. Vidare ska vi undersöka om det finns skillnader i personlighet mellan kvinnliga och manliga fotbollstränare. Ytterligare syfte är att undersöka samband mellan personlighet och utbildningsnivå samt tränaruppdrag. LÄS MER
2. Lyckan kommer, lyckan går. Lycklig den som lyckan får. : en studie om subjektivt välbefinnande i relation till kön, utbildningsnivå och personlighet
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka samband mellan personlighetsdrag och lycka. Studien ämnade även undersöka om det finns skillnad mellan kvinnors och mäns lycka och om det finns skillnad i lycka beroende på utbildningsnivå. LÄS MER
3. Hur mönsterseparation och igenkänningsminne förändras med tiden – En experimentell minnesstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : I begreppet minne ryms flera kognitiva processer. En viktig minnesförmåga är mönsterseparation, som innebär att skilja nya visuella intryck från redan kända. Det datoriserade bildminnestestet MST (Mnemonic Similarity Task) har tagits fram för att testa denna förmåga. LÄS MER
4. Tonårsavslut inom idrott : Hur kön, könskodning och personlighet påverkar avslut
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Antalet ungdomar och särskilt flickor som slutar med sport i tonåren har ökat senaste decenniet. Eftersom fysisk aktivitet främjar hälsan är det viktigt att vi försöker vända trenden. LÄS MER
5. "Det behöver skapas en verksamhet utifrånbarnens intressen och inte utifrån deras kön” : En studie om pedagogers uppfattningar om olika grupperingar i förskolan utifrån manligt och kvinnligt könsmönster
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar om grupperingar i förskolan. Jag genomförde semistrukturerade intervjuer med sex respondenter. Intervjuerna har sedan analyserats utifrån genusteori, med bland annat begreppen manligt och kvinnligt könsmönster. LÄS MER