Sökning: "personlighetsutvecklande"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet personlighetsutvecklande.
1. Pedagogiskt drama somarbetsmetod : En intervjustudie om fyra lärares uppfattning avpedagogiskt drama i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie belyser fyra lärares uppfattning om pedagogiskt drama somundervisningsmetod. Syftet är att genom intervjuer av fyra lärare i grundskolanundersöka hur dessa lärare menar att de använder sig av drama i sinundervisning, samt vilka förmågor och kunskaper som kan utvecklas genomdet arbetssättet. LÄS MER
2. Lärande, kunskap och kursinnehåll inom bildämnet : Några bildlärares uppfattningar och resonemang.
L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien som vilar på en fenomenografisk ansats hade som syfte att bilda en förståelse för hur några ämneslärare inom ämnet bild på gymnasiet uppfattar didaktiska val gällande ämnesinnehåll i bildämnet, samt den kunskap och ämnesområden som bildlärare anser är viktigt att undervisa inom bildämnet. Studien bygger på en kvalitativ metod där fyra bildlärare deltog i en semistrukturerad intervju. LÄS MER
3. "Ingen har sagt till killarna att 'du måste ändra på dig'” : En kvalitativ intervjustudie av hur fritidsledare upplever och bemöter maskulinitetsuttryck på fritidsgårdar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : De svenska fritidsgårdarna fyller en viktig funktion för många ungdomar. De möjliggör en social och aktiv fritid där ungdomarna under kontrollerade former själva får planera sin egen tid utan krav på vare sig prestation eller aktivt deltagande. LÄS MER
4. Det avsedda och det faktiska svenskämnet i Lgr11 : En litteraturstudie om svenskämnets konstruktioner i Lgr11
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien har varit att genom en sammanställning av tidigare forskning undersöka svenskämnets konstruktioner i läroplanen för grundskolans årskurs 7–9, med fokus på den inledande delen, ämnets syfte och centralt innehåll. Den frågeställning som formulerades för att besvara syftet handlar om i vilken utsträckning svenskämnet i Lgr11 framställs som litteraturhistoriskt bildningsämne, färdighetsämne och erfarenhetsbaserat ämne. LÄS MER
5. Varför drama? : En studie om betydelsen av drama för elever i F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka och få mer kunskaper omlärare och dramapedagogers uppfattningar om dramats betydelse för elever i F-3.Genom semistrukturerade intervjuer med två lärare och en dramapedagog har datasamlats in för att kunna besvara vilken betydelse de anser att drama kan ha förinlärning av ämnesstoff, för att förebygga och lösa konflikter, för blyga ellerinåtvända elever samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med att arbeta meddrama i skolan. LÄS MER