Sökning: "perspectiva infantil"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden perspectiva infantil.

  1. 1. La interculturalidad en la enseñanza de español como lengua extranjera a través de la literatura infantil y juvenil. Un estudio cualitativo desde la perspectiva de cinco profesores de ELE

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Melissa Sakr; [2023-06-13]
    Nyckelord :literatura infantil y juvenil; interculturalidad; español como lengua extranjera; la escuela primaria en Suecia; barn- och ungdomslitteratur; interkulturalitet; spanska som främmandespråk; grundskolan i Sverige;

    Sammanfattning : Föreliggande studie analyserar interkulturalitet genom barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen i den svenska grundskolan ur fem spansklärares perspektiv. Huvudsyftet med studien är att, genom semistrukturerade intervjuer, ta reda på hur spansklärarna resonerar kring det nämnda temat. LÄS MER

  2. 2. La literatura infantil y juvenil en la enseñanza de español como lengua extranjera – desde una perspectiva intercultural. Una revisión literaria

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Merlissa Sakr; [2022-05-10]
    Nyckelord :Spanish; learning;

    Sammanfattning : Kan barn- och ungdomslitteratur gynna elever som läser spanska som andraspråk? I denna forskningsöversikt kommer frågan ”vad säger tidigare forskning om barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen för att skapa ett interkulturellt lärande?” att besvaras. Syftet med detta arbete är att försöka ge en så klar bild som möjligt vad barn- och ungdomslitteraturen kan bidra med i undervisningen för att skapa ett interkulturellt lärande. LÄS MER

  3. 3. Literatura en la enseñanza de español como lengua extranjera (ELE) : Un estudio del papel de la literatura como una herramienta didáctica

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Molly Hansson; [2022]
    Nyckelord :SFL; fiction; didactics; ELE; literatura; didáctica;

    Sammanfattning : El propósito de este estudio es conocer qué papel tiene la literatura en el aula de español como lengua extranjera (ELE) en Suecia desde la perspectiva de los profesores, y qué fines didácticos tiene el uso de la ficción. También se quiere identificar qué diferentes tipos de literatura utilizan los profesores en el aula ELE. LÄS MER

  4. 4. ¿ADECUACIÓN O ACEPTABILIDAD DE LA LITERATURA INFANTIL? Pippi Calzaslargas en épocas diferentes en España desde una perspectiva feminista

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Moa Broberg; [2018-02-23]
    Nyckelord :spanska; Pippi Calzaslargas; Pippi Långstrump; España; traducción; feminismo; literatura infantil y juvenil;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att, utifrån en feministisk konceptuell textanalys, jämföra Pippi Långstrumps personlighet i tre spanska översättningar från olika tidsperioder med varandra och med det svenska originalet från 1945. De utvalda översättningarna gavs ut 1975, 2012 och 2015. LÄS MER

  5. 5. ‘Indio naciste, indio te quedás’: Las voces narrativas y los efectos narrativos desde una perspectiva sociocultural en Balún Canán

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Spanska; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Svensson; [2018]
    Nyckelord :Rosario Castellanos; Balún-Canán; perspectiva infantil; indigenismo; infidencia; autor implícito; focalización; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : La intención de este trabajo es investigar las voces narrativas en la novela mexicana Balún Canán (1968), escrita por Rosario Castellanos. En esta novela existen dos instancias narrativas diferentes: una niña narradora que narra en primera persona la primera y tercera parte, y un narrador anónimo que narra la segunda parte en tercera persona. LÄS MER