Sökning: "perspective analysis and street-level bureaucracy"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden perspective analysis and street-level bureaucracy.

  1. 1. The Support Process Directed to Palestinian Refugee Women Who Are Victims of Gender-based Violence in the Palestinian Refugee Camps in Beirut

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Manal Makkieh; [2023-09-22]
    Nyckelord :Bureaucracy; Intersectionality; Feminist Women Solidarity; Support Process; Victims of Gender-based Violence GBV ;

    Sammanfattning : In 1948, Palestinians were expelled from their homeland Palestine then were forced to seek refuge in multiple countries including Lebanon. During their temporary stay, Palestinian refugee women began to experience serious problems like gender-based violence. LÄS MER

  2. 2. “Det är ju tyvärr en av de saker som är socialtjänstens stora utmaningar. … alltså det blöder” : En kvalitativ intervjustudie som undersöker socialsekreterares möjligheter och hinder för att arbeta för barnets bästa

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Amanda Ekström; Alexandra Karlsson; [2023]
    Nyckelord :The Convention of the Rights of the child; Childrens rights; Best interests of the child; Social worker; Social services; Systems theory; Street- level bureaucracy; Barnkonventionen; Barnets rättigheter; Barnets bästa; Socialsekreterare; Socialtjänsten; Systemteori; Gräsrotsbyråkrati;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka faktorer som styr socialsekreterares arbete med barns rätt och delaktighet samt vilken betydelse barnkonventionen har i socialsekreterarens arbete och om det har skett någon förändring sedan barnkonventionen inkorporerades som lag.  Studien baserades på fem kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. “Don’t do it, but do it” : Exploring a legal window of opportunity for safe abortion and the role of healthcare practitioners in implementing the right to health in Ethiopia

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Anna Ternström; [2023]
    Nyckelord :SDG3; SDG4; safe abortion; SRHR; human rights; HRBA; street-level bureaucracy; global health; Social Sciences;

    Sammanfattning : Unsafe abortion is a major contributing factor to maternal mortality with 47,000 largely avoidable deaths occurring globally every year, the majority in the global south. Ethiopia has taken a unique approach to addressing maternal mortality impacted by unsafe abortion through a 2005 reform of the abortion legislation in which abortion is illegal but available under a range of exceptions. LÄS MER

  4. 4. Minoritetsrättigheter i en lokal kontext : Sverigefinnars upplevelser av hur deras minoritetsrättigheter tillgodoses i Örebro kommun

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Tim Svensson; [2023]
    Nyckelord :Minority Rights; Implementation; Swede-Finns; Trust; Institutional micro-perspective; political trust;

    Sammanfattning : This study investigates the experiences of a minority group regarding the fulfilment and implementation of their minority rights within a local context. It explores the impact of this implementation on the affected minority group's trust in the political institution responsible for its execution. LÄS MER

  5. 5. Lärarperspektiv på hållbar utveckling i gymnasieskolans samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur samhällskunskapslärare ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Björn Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Civics; sustainable development; teacher perspective; upper secondary school; educational content; individual interviews; Samhällskunskap; hållbar utveckling; lärarperspektiv; gymnasiet; stoffinnehåll; enskilda intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur samhällskunskapslärare på gymnasiet ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll i sin undervisning för hållbar utveckling. Undersökningsmetoden i studien är kvalitativ med en teoristyrd ansats och de två teorierna som ligger till grund för studien är frontlinjebyråkratteorin och Shulmans kunskapsteori. LÄS MER