Sökning: "perspektiv på historien a frågor och svar"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden perspektiv på historien a frågor och svar.

  1. 1. "Det röda hjärtat har ett sår och såret bultar och ropar" : En kvalitativ studie om litteratur som verktyg för att leda svåra samtal om döden med barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Neuhaus; [2023]
    Nyckelord :narratology; preschool children s literature; thematic analysis; young children and death; förskolebarns litteratur; narratologi; små barn och döden; tematisk analys;

    Sammanfattning : Jag har studerat hur litteratur kan vara ett verktyg för utbildare under diskussioner om döden med barn i förskolan. Barn är nyfikna individer som ofta vill ha svar på existentiella frågor. LÄS MER

  2. 2. Mörkt Kulturarv : En analys av Armémuseums basutställning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Sanna Ekström Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Dark Heritage; War; Exhibition; Difficult object; Army Museum; Mörkt Kulturarv; Krig; Utställning; Svåra objekt; Armémuseum;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att få svar på hur Armémuseum i Stockholm representerar temat krig i basutställningen och hur museipersonalen förhåller sig till denna representation. Jag önskade även veta vad för sorts kulturarv Armémuseums anställda ansåg vara problematiskt att presentera. LÄS MER

  3. 3. Bortglömda och underordnade : En studie av kvinnorna i några läroböcker i Historia A

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Bertell; [2010]
    Nyckelord :Kvinnor i historien; läroböcker; historiemedvetande; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här C-uppsatsen i Pedagogik med didaktisk inriktning är att undersöka om flickor i gymnasiet kan identifiera sig med innehållet i några läroböcker i gymnasiekursen Historia A. Syftet mynnar ut i två delfrågor och den första är: hur presenteras kvinnan i några läroböcker i Historia A? Det leder oss till den andra frågan: presenterar dessa läroböcker kvinnor på ett sätt som kan ge underlag för flickornas historiemedvetande och identitet? För att kunna ge svar på dessa frågor har jag med utgångspunkt från forskningen tagit ställning för att det finns en relation mellan historiemedvetande och identitet. LÄS MER

  4. 4. Att berätta historia : En studie om museers verksamhet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för livsvetenskaper

    Författare :Ulrika Borgström; Louise Svalqvist; [2009]
    Nyckelord :museums; visitor attractions; Foucault; hermeneutics; storytelling; intermediary; exhibition; museer; besöksmål; Foucault; hermeneutik; storytelling; förmedlande; upplevelse;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to look at how museums design their activities as tourist destinations through the dissemination of history. In order to research this problem we have posed the following questions: How do museums act in order to animate and interpret history? What does the future hold for the museums? In order to find the answers to these questions we have made a deep-going analysis of the activities of four museums, Nordiska Museet, Etnografiska Museet, Historiska Museet and Naturhistoriska Museet. LÄS MER

  5. 5. En läroboksanalys – när Skåne blev svenskt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fredrik Jönsson; Jovan Kostadinovski; [2007]
    Nyckelord :Läroboksanalys; Grundskola; Skåne; Historiemedvetande;

    Sammanfattning : SammanfattningJönsson, Fredrik och Kostadinovski, Jovan. Det skånska kriget och försvenskningen iläroböckerna. (A textbook analysis – when Scania became Swedish) Individ ochsamhälle, Lärarutbildningen, 180 poäng, Malmö högskola 2007. LÄS MER