Sökning: "perspektiv på musikämnet"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden perspektiv på musikämnet.

  1. 11. Ett elevperspektiv på  musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mehmedalija Migic; [2021]
    Nyckelord :Appropriering; Artefakt; elevperspektiv; Musikidentitet; Musikundervisning; proximala utvecklingszon; Sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : I  denna studie beskrivs elevers syn på och upplevelse av musikundervisning samt elevernas tolkning och deras tankar kring ämnet musik. Syftet med undersökningen var att ta undersöka vad elever tycker är roligast, svårast och mest intressant med ämnet musik. LÄS MER

  2. 12. Digitala verktygs utbredning i modern musikundervisning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Pia Eklund; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Musiklärare; Musikundervisning; Musikämne; Kollegialt lärande; Skolutveckling; Digitalisering; Digital tools; Music teacher; Music education; Music; Peer learning; School development; Digitalization; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska hur musikämnet, musiklärarens roll och lärandet i musik utvecklats i förhållande till de digitala verktyg som används i musikundervisningen. Tidigare forskning visar på att mycket skett inom skolans digitalisering de senaste 15 åren, både på en övergripande organisatorisk nivå och i de enskilda lärarnas undervisningsvardag. LÄS MER

  3. 13. "Att vara kreativ med ljud" : En enkätstudie om musiklärares användande av musikskapande aktiviteter i grundskolans årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emma Tobiasson; [2021]
    Nyckelord :creativity; music creativity; music teacher; primary school; quantitative research; survey study; kreativitet; musikskapande; musiklärare; grundskola; kvantitativ forskning; enkätstudie;

    Sammanfattning : Utifrån min egen skolgång och känslan av att musikskapande aktiviteter bortprioriterats för att skapa utrymme för sådana moment som ger ”mest kunskap” har jag med denna studie valt att undersöka just användandet av musikskapande aktiviteter i grundskolans musikundervisning. Den tidigare forskning som lyfts fram visar att kreativa arbetssätt och skapande aktiviteter främjar elevers musikaliska kunskaper och sociala färdigheter. LÄS MER

  4. 14. ”Det blir sällan väldigt bra men ofta kul!” : Sångundervisning i grundskolans senare år

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Tirronen Jonas; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sång är en obligatorisk del av läroplanen i musik för den svenska grundskolan. Alla elever ska undervisas och bedömas i sång som ett delmoment i musikämnet. LÄS MER

  5. 15. Alla älskar väl musik? : En kvalitativ studie om elevers motivation till musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Felicia Johansson; [2021]
    Nyckelord :kvalitativ metod; motivation; musik; musiklyssning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra till ökad kunskap om vad som gör musikundervisningen mer motiverande för elever på högstadiet. Trots att elever ofta lyssnar på musik och umgås kring musikaliska aktiviteter, som att dansa eller sjunga ihop, saknas motivation till att lära sig mer om musikämnet. LÄS MER