Sökning: "perspektiv på musikämnet"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden perspektiv på musikämnet.

  1. 16. Musikundervisning på språkintroduktionsprogrammet : Musiklärares förutsättningar och pedagogiska utmaningar i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2020]
    Nyckelord :språkintroduktion; SPRINT; musik och språk; andraspråksundervisning; musikundervisning; interkulturell pedagogik; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar och utmaningar musiklärare upplever i sin undervisning för nyanlända elever på Språkintroduktionsprogrammet (SPRINT). Förhoppningen är att få en djupare förståelse för vilka metoder musiklärarna använder för språkutlärning, vilka pedagogiska möjligheter och utmaningar som finns i undervisningen för nyanlända elever och hur musiklärarnas utsagor kan förstås ur ett interkulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 17. Digitala verktyg i musikämnet : En undersökning i hur musiklärare på högstadiet förstår digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Petter Hilber; [2019]
    Nyckelord :digital teknik; digitala verktyg; datorstödd undervisning; musik och datorer; dator; musikskapande i dator; chattintervju;

    Sammanfattning : Syftet med följande självständiga arbete är att få kunskap om hur musiklärare i högstadiet förstår digitala verktyg som ett redskap för lärande i musikundervisning. För att undersöka syftet gör jag en kort historisk redogörelse av datorns historia i skolan fram tills idag samt en sammanfattning om vad regeringen har gjort för att föra teknikintresset för Sveriges befolkning framåt. LÄS MER

  3. 18. Det personliga uttrycket. En intervjustudie om musiklärares arbete med uttryck i instrumentalundervisning på gymnasiet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Frida Norberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur musiklärare som arbetar med instrumentalundervisning på gymnasiet förhåller sig till begreppet personligt uttryck i sin profession. Begreppet personligt uttryck återfinns i styrdokumenten för musikämnet i gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 19. Hur hjälper gymnasiekurserna Instrument eller sång 1-3 mig? : En inblick i elevers uppfattning av Instrument eller sång-kursernas relevans utanför skolsammanhang

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Oskar Björk; [2018]
    Nyckelord :Musicerande; pragmatism; kreativitet; personligt uttrycj; gymnasieskola; Instrument eller sång;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats arbete är att undersöka gymnasiekursernas, Instrument eller sång 1-3 inom musikämnet i Lgy11 (Skolverket 2011), påverkan på elevers musikalitet inom tre aspekter; musicerande på fritiden (påverkan), musikaliskt personligt uttryck (inflytande) och musikalisk kreativitet. De frågeställningar som ställts har eftersträvat att få svar relevanta för mängd och utsträckning. LÄS MER

  5. 20. Musiken i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Simon Dahlberg; [2018]
    Nyckelord :instrumenttillgång; grundskoleelever; gymnasieelever; högskolestudenter; inspiration; motivation; musiklärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka var grundskole- och gymnasielever samt högskolestudenter musicerat utanför grundskolan. Olika motivationsteorier, en studie om påverkansfaktorer för elevers studieresultat och ett kulturpsykologiskt perspektiv har legat som grund för arbetet. LÄS MER