Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Englishes och kulturell representation i en EFL-lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leila Chaar; [2023]
    Nyckelord :Content Analysis; Critical Discourse Analysis CDA ; Cultural Representation; Discourse Analysis; EFL; ELF; English language; Englishes; ESL; Mixed Methodology; Qualitative analysis; Quantitative analysis; Textbook Analysis; Diskursanalys; EFL; ELF; Engelska språket; Englishes; ESL; Innehållsanalys; Kritisk diskursanalys CDA ; Kvalitativ metod; Kvantitativ metod; Kulturell representation; Läromedelsanalys; Mixad metod;

    Sammanfattning : I syfte att undersöka föreställningar om det engelska språket och kulturer i läroboken Solid Gold 1 genomfördes en innehållsanalys med mixad metod bestående av kvantitativ och kvalitativ analys. Teorier och begrepp ur diskursanalys och kritisk diskursanalys (CDA) användes som tolkningsverktyg i den kvalitativa analysen. LÄS MER

  2. 2. Kan ett positivt tankesätt gå till överdrift? - Relationen mellan unga vuxnas emotionsreglering och välmående

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emilia Nilsson; Sofia Andersson; [2023]
    Nyckelord :Toxic positivity; känsloundertryck; välmående; emotionsreglering; eudaimonia; hedonia; suppression; well-being; emotion regulation; Social Sciences;

    Sammanfattning : People often strive to exhibit a positive facade, both on social media as well as in real life. To suppress one's feelings and force oneself to be positive is something which in popular culture is referred to as “toxic positivity”. LÄS MER

  3. 3. Den digitala leken - något att ta vara på i fritidshemmet En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt uppdrag att främja den meningsfulla fritiden med hjälp av den digitala populärkulturen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Douglas Mårtensson; Mikael Tell Günaydin; [2022-03-16]
    Nyckelord :Digitalisering; Populärkultur; Meningsfull fritid; Fritidshem; Lärare; Sociokulturellt perspektiv; Tematisk analys.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem uttrycker och resonerar kring hur de beskriver sitt uppdrag att erbjuda en meningsfull fritid i relation till elevers intresse och erfarenheter av digitala media och populärkultur. Studien har sin teoretiska grund i det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER

  4. 4. ”Du kanske tror jag är någon dum blattebrud från orten?” : En kvalitativ studie om hur representationen konstruerar rasifierade skillnader i tv-serien Snabba Cash

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elvira Simonius; Tengström Ellen; [2022]
    Nyckelord :Representation; racialization; stereotypes; tv-series; Snabba Cash; Representation; rasifiering; stereotyper; tv-serier; Snabba Cash;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som avsikt att belysa och problematisera hur rasifierade maktstrukturer konstrueras i representationen av olika etniska grupper i svensk populärkultur. I uppsatsen analyseras den första säsongen av tv-serien Snabba Cash producerad av Netflix Sverige år 2021, med hjälp av en narrativ analys. LÄS MER

  5. 5. Pokémon, Squid Game och Melodifestivalen : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems beskrivning av populärkulturens utrymme i fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Bergström; Wilma Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; populärkultur; delaktighet; lärare i fritidshem; elevers populärkultur; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra lärare i fritidshems uppfattningar om hur elevers populärkultur får utrymme i fritidshemmets verksamhet samt vilka möjligheter och hinder lärare i fritidshem uttrycker med att integrera populärkulturen i verksamheten. I den här studien har följande frågeställningar formulerats: Vilken populärkultur uppfattade lärare i fritidshem att eleverna är intresserade av? Vilka aspekter av populärkultur lyfts fram av lärare i fritidshem? Vilka möjligheter och hinder uttrycker lärare i fritidshem med att integrera elevernas populärkultur i verksamheten? Detta är en kvalitativ studie där åtta semistrukturerade intervjuer har genomförts med utbildade lärare i fritidshem. LÄS MER