Sökning: "perspektiv på populärkulturen"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade orden perspektiv på populärkulturen.

  1. 21. Jag är Spiderman och du är en prinsessa! : En intervjustudie med förskollärare om populärkulturens påverkan på genus i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Linnéa Karlsson; Bori Peterson; [2016]
    Nyckelord :genus; förhållningssätt; mediering; appropriering; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om populärkultur är närvarande i förskolan och hur den används i verksamheten. Syftet är vidare att undersöka om förskollärarnas förhållningssätt till populärkultur påverkar deras arbete med genusmedvetenhet i verksamheten. LÄS MER

  2. 22. Spindelmannen eller Elsa Beskow? : En studie om hur förskollärare uppfattar att de möter populärkultur ur barns perspektiv samt hur populärkultur syngliggörs i den pedagogiska miljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elinor Lövgren Silva; Josefin Glada; [2016]
    Nyckelord :Barnkultur; barns kultur; barns inflytande; barns perspektiv; digital miljö; förskola; miljö; pedagogers styrning; pedagogers ansvar; populärkultur;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att populärkultur traditionellt inte värderas högt inomlärande institutioner, som skola och förskola. Samtidigt visar ny statistik frånStatens medieråd (2015) att film, tv-­‐‑spel och andra medier är en stor del avbarns levda vardagsliv idag. Med ny teknik är populärkultur dessutom än merlättåtkomlig. LÄS MER

  3. 23. Barns litteracitetsskapande genom populärkulturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jennie Ohlzon; Regina Ritscher; [2016]
    Nyckelord :popular culture; literacy; preschool; teaching; populärkultur; litteracitet; förskola; lärande;

    Sammanfattning : I studien har vi undersökt hur pedagogerna arbetar på förskolan med barns litteracitetsskapande. Syftet med studien var att se hur pedagogerna tar tillvara på barns tidigare erfarenheter av populärkultur i arbetet med litteracitetshändelser. Denna kvalitativa studie baseras på intervjuer med 14 pedagoger från olika förskolor. LÄS MER

  4. 24. "Nej, jag vill inte" : En socialpsykologisk studie om känsloproblematiken kring nej-sägande i privatlivet 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Klara Lundahl; Sara Lehman; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I populärkulturen finns en idé om en ja-kultur som är utmärkande för dagens samhälle, vilket kan bidra till negativa betingelser av ordet “nej”. Syftet med uppsatsen är att utifrån ett emotionssociologiskt perspektiv undersöka unga människors förhållningssätt till de emotioner som uppkommer vid ett nej-sägande, samt hur de kulturella koder som existerar påverkar beslutsfattandet i privatlivet. LÄS MER

  5. 25. Superhjälten och pedagogen. : Ett möte mellan populärkultur och förskola

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Veronica Qureshi; [2015]
    Nyckelord :Kindergarten; choice; construction of identity; literacy development; influence; popular culture; proximal zone of development; flow; jouissance.; Förskola; val; identitetskonstruktion; literacyutveckling; inflytande; populärkultur; proximala utvecklingszonen; flow och jouissance;

    Sammanfattning : Syftet med essän är att undersöka hur populärkulturens närvaro och inflytande i förskolan kan förstås utifrån olika perspektiv. Essän tar avstamp i berättelser om hur barn tar inspiration ur populärkulturella erfarenheter då de agerar, vilket leder till konsekvenser, vilka ibland kan upplevas som problematiska. LÄS MER