Sökning: "perspektiv på populärkulturen"

Visar resultat 6 - 10 av 46 uppsatser innehållade orden perspektiv på populärkulturen.

  1. 6. ”Det är käckt liksom” : En kvalitativ studie av lärares inställning till tillämpningen av elevers populärkultur i svenskundervisningen i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Granath; [2022]
    Nyckelord :populärkultur; undervisning; erfarenheter; grundskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Populärkulturen tar en allt större plats i dagens skolelevers liv. Det är även från denna miljö mycket av deras kunskaper och erfarenheter kommer. Skolans uppdrag är att främja en livslång lust att lära samt bidra till en kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter och kunskaper. LÄS MER

  2. 7. Apokalypsen - den återkommande uppenbarelsen : En undersökning av Uppenbarelsebokens berättelseskapande bilder reproducerade i populärkulturella verk

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Denise Köngäs; [2021]
    Nyckelord :populärkultur; apokalyps; uppenbarelseboken;

    Sammanfattning : Idag är apokalypsen högst aktuell, vi befinner oss mitt i en global pandemi samtidigt som vi har en pågående klimatkris och ett ständigt informationsflöde fullt av katastrofbilder av krig, explosioner, svält och bränder. Det är inte konstigt att man känner av en viss undergångsstämning. LÄS MER

  3. 8. "Du vet vad som gäller!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärare förhåller sig till populärkultur i barns lek och samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Vettergren; [2021]
    Nyckelord :Popular culture; play; social constructivism; power; preschool; populärkultur; lek; makt; socialkonstruktivism; förskola;

    Sammanfattning : This scientific essay examines how preschool teachers relate to the subject of popular culture in preschool. The essay is based on two self-experienced stories from my workplace and from the preschool practice. LÄS MER

  4. 9. Genus, makt, meningsskapande, delaktighet och inflytande i fyra berättelser för barn : Utifrån ett kritiskt diskursteoretiskt perspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Madeleine Augustsson; Madelene Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; bilderböcker; populärkultur för barn; förskoledidaktik; diskursanalys; genus; makt; meningsskapande; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : I föreliggande studie analyseras hur vissa dominerande karaktärer från barns populärkultur gestaltas med avseende på genus, makt, meningsskapande, delaktighet och inflytande i fyra berättelser för barn. Studien utgörs av kritisk diskursanalys, där verkligheten produceras med hjälp av språket och dess tillämpningsformer i diskurser. LÄS MER

  5. 10. För att förstå galenskap måste vi tänka galenskap - en kvalitativ innehållsanalys av bakgrunden till kriminalitet hos seriemördare i den verklighetsbaserade kriminalserien Mindhunter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Tova Wedding; [2020]
    Nyckelord :kriminologi; tv-serie; seriemördare; innehållsanalys; populärkultur; socialisation; sociala band; den ideala förövaren; hegemonisk maskulinitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det som skildras och berättas inom inom populärkulturen kan ofta spegla vårt moderna samhälles konstruerade syn på kriminalitet och andra former av samhälleliga fenomenen. Seriemördare är i vår tid ett av de största populärkulturella fenomenen men förklaringar till seriemord ges sällan eller på ett förenklat sätt. LÄS MER