Sökning: "perspektiv på skolans utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 266 uppsatser innehållade orden perspektiv på skolans utveckling.

  1. 1. Arbetsterapeuters erfarenheter av att stödja elever med problematisk skolfrånvaro i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Linnéa Hansson; Joanna Wirén; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; delaktighet; grundskola; miljö; problematisk skolfrånvaro.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Problematisk skolfrånvaro har på senare år ökat och kommit att bli ett samhälleligt problem. Barns framtid och utveckling är till stor del präglad av att de klarar av skolan. LÄS MER

  2. 2. Slöjdlärares perspektiv på utbildning och hållbar utveckling. : En kvalitativ studie om tolkningsutmaningar och implementeringsstrategier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikael Norlin; Marianne Strandberg; [2024]
    Nyckelord :fenomenologi; hållbar utveckling; slöjdämnet; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att utbilda för hållbar utveckling, men vad detta innebär konkret är inte självklart. I kursplanen för slöjdämnet ger det centrala innehållet vissa riktlinjer, men det överlåter mycket åt slöjdlärare att tolka och bestämma hur detta ska integreras i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Hänger du med på äventyr? : En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem ser på användandet av äventyrspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emma Frelin; Sofia Rising; [2023]
    Nyckelord :Leisure center; SOC; Leisure center teacher; Collaboration; Adventure education; Fritidshem; KASAM; Lärare i fritidshem; Samarbete; Äventyrspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur lärare i fritidshem arbetar med äventyrspedagogik. Detta har genom en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer besvarat studiens frågeställningar och syfte. Sex enskilda intervjuer med lärare i fritidshem som har kunskap om äventyrspedagogik ägde rum. LÄS MER

  4. 4. "Det är inte bara att säga att nu ska du gå till skolan" : Problematisk skolfrånvaro ur ett yrkesprofessionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Elin Andersen; Lovisa Berglind; Isabelle Wiback Semmelhack; [2023]
    Nyckelord :Problematic school absenteeism; neuropsychiatric disability NPD ; room of action; cooperation; ecological systems theory.; Problematisk skolfrånvaro; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; handlingsutrymme; samverkan; ekologisk systemteori.;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett aktuellt socialt problem som ökar i omfattning. Detta examensarbete syftar därför till att undersöka skolans, socialtjänstens samt barn- och ungdomspsykiatrins arbete med att främja skolnärvaro samt återintegrera grundskoleelever i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Ordförråd ur ett didaktiskt perspektiv i en språkligt heterogen klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ted Ahlström; [2023]
    Nyckelord :F-3; lågstadiet; ordförråd; språklig heterogenitet; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Ordförråd är en väsentlig del av det svenska språket för elever i grundskolan. För att klara de nationella proven i årskurs 3 är det viktigt att eleverna har ett tillräckligt utvecklat ordförråd i det svenska språket. LÄS MER