Sökning: "perspektivbyte"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet perspektivbyte.

  1. 1. Skönlitteratur och värdegrund : Några gymnasielärares tankar om litteraturundervisning och förmedling av värden till elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ingmar Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Boksamtal; deliberativa samtal; litteraturdidaktik; litteratursamtal; litteraturundervisning; narrativ fantasi; värdegrund; värden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några yrkesverksamma gymnasielärare i svenska arbetar med skönlitteratur i skolan i relation till de värden som skönlitteratur antas förmedla, såsom empati och medmänsklighet, samt hur detta påverkar vilka skönlitterära verk som används i litteraturundervisningen. Studiens syfte är också att undersöka hur dessa lärare tar reda på om skönlitteraturen faktiskt lyckas förmedla önskade värden till eleverna. LÄS MER

  2. 2. Vem talar just nu? : Perspektivbyte i teckenspråkstolkade tv-program

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Viola Kaiser; [2023]
    Nyckelord :Perspective shift; sign language interpreting; sign language; TV; media interpreting; Perspektivbyte; teckenspråkstolkning; teckenspråk; tv; mediatolkning;

    Sammanfattning : I en berättelse kan det dyka upp många personer. På teckenspråk kan man med hjälp av kroppsriktning och/eller blickriktning anta rollen som en eller flera personer i en berättelse. Detta kallas för perspektivbyte. LÄS MER

  3. 3. Vems matematiska problem är det eleverna ska formulera? : Matematiklärares resonemang om undervisning i matematisk problemlösning i årskurs 4–6 där integrerade elever deltar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Madelen Akfidan; Mona Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Problemlösning; Matematisk formulering av frågeställningar; Integrerade elever; Matematikundervisning; Ämnesanalys; Teoretiska begrepp; Empiriska begrepp.;

    Sammanfattning : Ämnesområdet ”Problemlösning” är väsentligt för alla elever oavsett skolform, men en nödvändig aspekt av problemlösningen, nämligen "matematisk formulering av frågeställningar” saknas i grundsärskolans kursplan i matematik (LGRSÄR11), som de integrerade eleverna följer. Syftet med denna studie var att undersöka hur matematiklärare resonerar gällande undervisning i matematisk problemlösning där integrerade elever deltar. LÄS MER

  4. 4. Faktorer som leder till framgång i tjänstedesignprojekt : Projektmedlemmar från offentlig verksamhet beskriver

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Madeleine Larson; [2021]
    Nyckelord :Tjänstedesign; framgångsfaktorer i tjänstedesignprojekt; offentlig verksamhet; projektframgång;

    Sammanfattning : Offentlig verksamhet i Sverige har framtida utmaningar med att upprätthålla och leverera välfärdstjänster. Befolkningen ökar men antal personer i arbetsför ålder minskar. Därför behöver offentlig verksamhet effektivisera de tjänster som erbjuds befolkningen. LÄS MER

  5. 5. Kreativa metoders funktion i grupphandledning : En intervjustudie med fem handledare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Erika Marklund; [2020]
    Nyckelord :Kreativ; metod; grupphandledning;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att belysa hur några erfarna handledare resonerar kring kreativa metoders funktion vid grupphandledning. Tidigare forskning visar att kreativa metoder effektiviserar handledningen, hjälper de handledda att få tillgång till sina inre resurser, stärker gruppsammanhållning, möjliggör perspektivbyte, samt stärker reflektion genom att man tränar handling. LÄS MER