Sökning: "perspektivskifte"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet perspektivskifte.

  1. 1. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. "Vi förlägger problemen utanför skolan och tänker inte på den kompetens vi faktiskt har" : En kvalitativ studie om specialpedagogers arbete med att främja närvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Bergdahl; Åsa Sjölund; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; främja närvaro; lärmiljö; relationellt perspektiv; systemteori; specialpedagogens arbete.;

    Sammanfattning : I aktuell forskning kring skolfrånvaro framkommer ett behov av perspektivskifte, från att se till individuella orsaker gällande frånvaro mot att se till skolan och dess lärmiljöer i syfte att främja närvaro. Specialpedagogens uppdrag handlar enligt examensförordningen (SFS 2017:1111) om att verka för en lärmiljö som är tillgänglig för alla elever genom att arbeta på både individ-, grupp- och organisationsnivå. LÄS MER

  3. 3. Energy-as-a-Service in the Swedish Real Estate Sector

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sundus Al Damiri; Anna Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Energy-as-a-Service EaaS ; Real Estate; Energy Transition; Sustainability; Energy-as-a-Service EaaS ; Fastigheter; Energiomställning; Hållbarhet;

    Sammanfattning : In order to reach the global set sustainability goals, it is of the utmost importance that we phase out fossil fuels and reduce our total emissions. We also need to ensure that we minimize and make our energy use more efficient. In 2020, Sweden's construction and property sector accounted for approximately 34% of Sweden's total final energy use. LÄS MER

  4. 4. Digital transformations in SMEs: A low-tech perspective : Common pitfalls for low-tech SMEs and how to mitigate them

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alexander Jenhall; Max Thormé; [2021]
    Nyckelord :Digital transformation; low-tech; SME; digitalization.;

    Sammanfattning : Purpose - The aim of this study is to bridge the gap regarding digital transformation challenges and common pitfalls for low-tech SMEs. In doing so, we provide a framework presenting common pitfalls in digital transformations for low-tech SMEs and five mitigation strategies to aid in avoiding them and thus, enabling a higher success rate of digital transformations. LÄS MER

  5. 5. Öva här för att lyckas där : - En studie om hur elever placerade på särskilda ungdomshem förbereds för långsiktig skolframgång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Skoorell; [2020]
    Nyckelord :skolmotstånd; skolframgång; pedagogiska strategier; placerade elever; statens institutionsstyrelse;

    Sammanfattning : Samhällsomhändertagna unga är en utsatt grupp i samhället, särskilt ungdomar placerade på Statens Institutionsstyrelse (SiS) som bedriver tvångsvård för ungdomar med allvarlig psykosocial problematik. Dessa elever har upplevt långvariga skolmisslyckanden men börjar oftast lyckas i skolan på SiS. LÄS MER