Sökning: "perspektivtagande"

Visar resultat 6 - 10 av 48 uppsatser innehållade ordet perspektivtagande.

  1. 6. Arbetstillfredsställelse relaterat till empatisk omsorg, perspektivtagande och prestationsbaserad självkänsla

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Amanda Svanberg; Wilma Norström; [2023]
    Nyckelord :Arbetstillfredsställelse; empati; empatisk omsorg; perspektivtagande; prestationsbaserad självkänsla; Job satisfaction; empathic concern; empathy; perspective-taking; performance-based self-esteem; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationen mellan arbetstillfredsställelse och empatisk omsorg, perspektivtagande samt prestationsbaserad självkänsla. Studien ämnade även att undersöka ifall empatisk omsorg, perspektivtagande och prestationsbaserad självkänsla kunde predicera arbetstillfredsställelse samt vilken av variablerna som var den bästa prediktorn. LÄS MER

  2. 7. Ett flexibelt perspektiv på kreativitet och empati - Är perspektivtagande och empatisk omsorg relaterat till kreativitet och psykologisk flexibilitet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nadja Latrach; Thea Naurin; Ebba Schelin; [2022]
    Nyckelord :perspective-taking; empathetic concern; creativity; psychological flexibility; perspektivtagande; empatisk omsorg; kreativitet; psykologisk flexibilitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I den här kandidatuppsatsen har relationerna mellan kognitiv empati (perspektivtagande), emotionell empati (empatisk omsorg), kreativitet och psykologisk flexibilitet undersökts. Hypoteserna för studien var att perspektivtagande har en positivt korrelation med både kreativitet och psykologisk flexibilitet, att empatisk omsorg korrelerar positivt med kreativitet och psykologisk flexibilitet, samt att kreativitet korrelerar positivt med psykologisk flexibilitet. LÄS MER

  3. 8. En digital interaktionsordning – identifikation som medierande faktor till politisk polarisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rosanna Moberg; Lies Youcefi; [2022]
    Nyckelord :affektiv polarisering; social identifikation; Facebook; kontaktteori;

    Sammanfattning : Politisk polarisering kvarstår som en av de stora påverkanskrafterna till det demokratiska samhället, samtidigt som sociala mediers roll i folkets politiska aktivitet fortsätter att vara framträdande. Mycket forskning har genomförts på politisk polarisering, men en brist på identitetsperspektiv utgör ett övergripande problem för många studier. LÄS MER

  4. 9. Vem vinner när vi debatterar? : En undersökning om ett politiskt rollspel i samhällskunskap på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Erik Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Role play; experience-based teaching; social studies; political debate; political efficacy; political self-confidence; social perspective taking; effort; perceptions of citizenship preparation; self-governance; Rollspel; upplevelsebaserad undervisning; samhällskunskap; politisk debatt; politisk självtillit; politiskt självförtroende; perspektivtagande; ansträngning; självupplevd nytta; medborgare; självstyrning;

    Sammanfattning : This study examines high school students' experience of a political role play in social studies. The purpose of the thesis is to investigate which abilities role-playing games develop for students and through this contribute to the social studies didactic research of experience-based teaching that reflects reality. LÄS MER

  5. 10. Vad säger gymnasieelever om att läsa? : Elevers föreställningar om litteraturläsning ur ett diskursanalytiskt perspektiv

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Blixt; [2022]
    Nyckelord :Reading literature; discourse; Foucauldian discourse analysis; literary didactics; focus group interview; Litteraturläsning; diskurs; foucauldiansk diskursanalys; litteraturdidaktik; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Uppsatsens undersökning är en foucauldiansk diskursanalys av hur gymnasieelever talar om praktiken litteraturläsning där datainsamlingsmetoden är fokusgruppsintervjuer. Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om hur gymnasieelever talar om praktiken litteraturläsning genom att undersöka vilka mönster som framträder i intervjuerna och hur dessa kan förstås gentemot dominerande diskurser i samtiden. LÄS MER