Sökning: "persuasive teknologi"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden persuasive teknologi.
1. Design för hållbar konsumtion : En studie om hur modeföretag kan designa sina webbutiker för att främja hållbar konsumtion.
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Under det senaste decenniet har e-handeln inom detaljhandeln procentuellt ökat vilket har lett till nya sätt att konsumera på. Just digitaliseringen av modehandeln har lett till uppkomsten av fast fashion, en ny affärsmodell med ohållbar miljöpåverkan som placerar modeindustrin i topp tre bland de mest förorenande industrierna i världen. LÄS MER
2. Framtagande av en prototyp som stöder ett mer hållbart konsumtionsbeteende gällande e-returer
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : På grund av den ökade klädkonsumtionen inom e-handeln har antalet digitala returer ökat markant, vilket har bidragit till ohanterbara mängder returer för återförsäljare inom e-handeln. En stor mängd av dessa returer slängs eller bränns upp och orsakar på så sätt negativ påverkan på miljön. LÄS MER
3. ChatGPT i skolan: användning av AI-chatboten i utbildningen : Retoriska strategier och moralpanik i debattartiklar i SvD
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker de retoriska strategierna som används i debattartiklar publicerade av den svenska tidningen Svenska Dagbladet angående användningen av ChatGPT, en avancerad chatbot, inom utbildning. Analyserna av dessa artiklar syftar till att belysa argumenten för och emot ChatGPT:s användning i skolor och bidra till en bättre förståelse av hur retorik kan forma åsikter om teknologi och innovation inom utbildning. LÄS MER
4. Value Sensitive Future of Persuasive Technology in Retail : Multi-Stakeholder Approach
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Persuasive technology is becoming increasingly prevalent in the retail industry, often to influence customer behaviours and increase sales. This study explores multi-stakeholder perspectives on the values, ethical considerations, and possible risks associated with the implementation of such persuasive technologies. LÄS MER
5. Ethical Use of Persuasive Technology in Financial Products and/or Services : An Investigation of what Ethical Factors Financial Institutes Need to Recognise if they Consider using Persuasive Technology in their Services and/or Products
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Ethics is an important issue in persuasive technology. Previous research indicates that the application areas for persuasive technology are many with evidence for use in health, education, e-commerce, and social media, which has further led to deeper research on ethics in these areas. LÄS MER