Sökning: "peter gärdenfors"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden peter gärdenfors.

  1. 1. Le choix du FLE : Quels sont les facteurs qui influencent les élèves au lycée dans leur choix?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Arbus Jonathan; [2023]
    Nyckelord :FLE Français Langue étrangère ; moviation interne; moviation externe; facteur;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out which type of factors that have an influence on the students' choice of the French language in high school in Sweden. The grade that the students get in the French course can give credit points that can be useful when the students must choose a university later. LÄS MER

  2. 2. Digitala läromedel och elevernas lärande-En kvalitativ studie av hur digitala läromedel påverkar undervisningen och elevernas lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Lindstedt; [2020]
    Nyckelord :arbetsmiljö; digitala läromedel; digitalt mervärde; digitalisering; distraktion; elevperspektiv; grundskola; interaktion; kvalitet; lärande; undervisning; återkoppling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett elevperspektiv undersöka hur digitala läromedel påverkar kvaliteten i undervisningen för elever i åk. 6-9 samt hur eleverna upplever att digitala läromedel påverkar deras lärande. Metoden är kvalitativ och består av åtta intervjuer med elever i åk 6-9 på två olika skolenheter. LÄS MER

  3. 3. En bok på burk? - En kritisk läromedelsanalys av ett digitalt läromedel för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Horn; Amanda Jovic; [2018]
    Nyckelord :digital kompetens; digitalt läromedel; digitala mervärden; Gleerups; läromedelsgranskning; uppgiftskultur; årskurs 6;

    Sammanfattning : I detta examensarbete granskas ett digitalt läromedel i svenska för årskurs 4–6 med syfte att påvisa vilka uppgiftskulturer som speglas i läromedlets uppgifter till eleverna. Med uppgiftskulturer menas inom vilka kategorier som uppgifterna till eleverna tillhör. LÄS MER

  4. 4. Att läsa för att minnas - Berättande och förklarande text / Reading to remember - narrative and expository text

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatrice Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :Berättande text; Förklarande text; Lärobok; Minne; Texttyp; Svenska åk 4-6;

    Sammanfattning : Språket är människans främsta redskap för att lära och tänka och som lärare har man som uppgift att ge särskilt stöd till elever med svårigheter, samt låta elever uppleva olika uttryck för kunskap (Skolverket 2011). Trots att elever ska få möta olika uttryck för kunskap och trots att forskare såsom Jerome Bruner (1915-2016) och Peter Gärdenfors (född 1949) betonar berättandets betydelse för minne och lärande, dominerar läroboken och den förklarande faktatexten som kunskapsförmedlare i ämnesundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Kunskap och handling : En studie av klassifikationens problematik

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :David Linnros; [2015]
    Nyckelord :Classification; Categorization Psychology ; Philosophy; Anthropology; Klassifikation; kognitiv antropologi; bergsonism; kognitiv psykologi; filosofi; biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : In this master's thesis classification is put into the bigger context of other human capacities of knowledge and action such as perception, language and categorization. By studying and analyzing recent research on categorization in psychology, anthropology and cognitive science and interpreting it through the philosophy of Henri Bergson the thesis  demonstrates how knowledge and action are two sides of the same coin and how this insight is a must for a proper understanding of classification. LÄS MER