Sökning: "phenomenographic variation theory"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden phenomenographic variation theory.

  1. 1. Mapping the reality of relationshop and sex education in the UK: A phenomenographic exploration of stakeholder conceptions regarding religious and political issues affecting a school’s implementation of policy.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Samuel Paul Holt; [2023-06-19]
    Nyckelord :Personal social health and economic education; PSHE; relationship and sex education; RSE; statutory guidance; phenomenography;

    Sammanfattning : Aim: This case study aims to ontologically map out the conceptions that stakeholders in a small rural school in Norfolk have regarding the new statutory guidance for relationship and sex education (RSE). The main areas of exploration are the conditions under which RSE is understood, structured and taught. LÄS MER

  2. 2. Lekfull matematik : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring matematik integrerat med lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Fallqvist; Sara Berggren; [2023]
    Nyckelord :mathematics; play; preschool; preschool teachers; toddlers; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; lek; matematik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att matematik kan integreras med lek samt hur de planerar och genomför detta arbete. Studien utgår från variationsteorin där de centrala begrepp som lyfts är lärandeobjekt, kritiska aspekter och variationsmönster. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares inställning och uppfattning av barns matematik samt resultatet av dessa

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Daniela Unal; Sandra Bexander; [2023]
    Nyckelord :Matematik; uppfattning; attityd;

    Sammanfattning : With a phenomenographic approach, we study preschool teachers’ perception and attitude to mathematics and the effect these have on their individual teaching. More specifically, we first aim to answer the question of what the preschool teacher's attitude to mathematics is. LÄS MER

  4. 4. ”HUR SKA JAG HANDSKAS MED DEN ELEVEN JAG HAR IDAG?” En fenomenografisk intervjustudie om elevassistenters och specialpedagogers uppfattningar om handledning för elevassistenter

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Natalie Hedvall; [2022-11-30]
    Nyckelord :handledning; elevassistent; specialpedagog; elever i behov av särskilt stöd; Det kommunikationsstödjande klassrummet; observationsverktyg; fenomenografi; variationsteori;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the present study was to investigate how special educators and student assistants perceive supervision for student assistants and what they think about potentially using part 3 "Interactions" in the research-based observation tool "Communication Supporting Classrooms" in supervision. This was done by using a phenomenographic approach. LÄS MER

  5. 5. Hur uppfattas drama av pedagoger i förskolan? : En fenomenografisk stuide om pedagogers uppfattningar av fenomenet drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :drama; phenomenography; preschool; educators; perceptions; drama; fenomenografi; förskola; pedagoger; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att öka kunskapen om hur pedagoger uppfattar fenomenet drama samt hur de uppfattar att drama kan användas i förskolan. Syftet kommer att belysas genom att besvara följande tre frågeställningar: Vilken variation i uppfattningar av fenomenet drama finns bland pedagoger i förskolan? Vad innebär drama i förskolan enligt pedagoger? Hur uppfattar pedagoger att drama kan användas i förskolan? För att kunna svara på syftet samt frågeställningarna tar denna studie sin utgångspunkt i en fenomenografisk metodansats som används både som teori och en metod. LÄS MER