Sökning: "phonology phonological development"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden phonology phonological development.

  1. 1. Fonologisk utveckling hos typiskt utvecklade finska och svenska barn : En jämförande studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Anna Lindfors; Daniela Blöcker; [2021]
    Nyckelord :phonology; phonological development; Finnish; Swedish; comparison; fonologi; fonologisk utveckling; finsktalande; svensktalande; jämförelse;

    Sammanfattning : The aim of this study was to describe the phonological development of Finnish children and to compare phonological development between monolingual Finnish speaking children in Finland and monolingual Swedish speaking children living in Sweden. Twenty Finnish children between 3;1 and 4;10 years old participated in the study. LÄS MER

  2. 2. Grapheme-to-phoneme transcription of English words in Icelandic text

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Bjarki Ármannsson; [2021]
    Nyckelord :Foreign word grapheme-to-phoneme transcription; TTS; text-to-speech; Icelandic; Icelandic phonology; g2p; foreign word g2p;

    Sammanfattning : Foreign words, such as names, locations or sometimes entire phrases, are a problem for any system that is meant to convert graphemes to phonemes (g2p; i.e.converting written text into phonetic transcription). LÄS MER

  3. 3. Fonologisk utveckling hos 4- och 5-åringar : En normering av uttalstestet Bedömning Av Fonologi (B.A.F.)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Nanna Olson; Mathilda Ulander; [2017]
    Nyckelord :speech-language pathology; Bedömning Av Fonologi; B.A.F.; standardization; 4 and 5 year olds; phonological development; oral motor skills; auditory perception; phonology; children; logopedi; Bedömning Av Fonologi; B.A.F.; normering; 4- och 5-åringar; fonologisk utveckling; oralmotorik; auditiv perception; fonologi; barn;

    Sammanfattning : Children with pronunciation difficulties are at risk of consequences later on, such as reading and writing difficulties. Problems with pronunciation could make a child less intelligible and affect their ability to discriminate between different speech sounds. LÄS MER

  4. 4. Expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5 – 4;9 år som har konstaterade uttalssvårigheter : En icke-linjär fonologisk analys

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Agnes Jern Isacsson; Linda Malmgren Johansson; [2017]
    Nyckelord :Phonology; preschool children; non-linear analysis; phonological difficulties; LINUS; PPC; WCM; Fonologi; förskolebarn; icke-linjär analys; fonologiska svårigheter; LINUS; PPC; WCM;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5-4;9 år som följer en atypisk tal- och språkutveckling och jämföra den med en åldersmatchad kontrollgrupp.  Ytterligare ett syfte är att undersöka huruvida det föreligger ett samband mellan expressiv fonologisk förmåga och impressiv lexikal förmåga. LÄS MER

  5. 5. Acquisition phonologique et morphosyntaxique du su�dois et du fran�ais par des enfants bilingues simultan�s. Le d�veloppement de phrases nominales et d�terminatives � l?�ge de 22-32 mois.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Franska; Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Fanny Carlström Plaza; [2017]
    Nyckelord :phonological development; 2L1 acquisition; French phonology; Swedish phonology; aCV; proto-determiners; truncations; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : La pr�sente �tude observe le d�veloppement de phrases d�terminatives (DP) d?enfants bilingues simultan�s (2L1) en fran�ais-su�dois, �g�s de 22-32 mois, pour en �tudier la relation entre les aspects phonologiques et morphosyntaxiques ainsi que de le comparer aux descriptions existantes sur le m�me parcours d?enfants monolingues (L1). Selon la recherche contemporaine, l?acquisition morpho-syntaxique pr�coce serait un processus de bootstrapping, o� les premi�res unit�s lexicales sont phonologiquement contraintes et les mots fonctionnels omis, faute d?�tre prosodiquement pro�minents. LÄS MER