Sökning: "physical contact"

Visar resultat 1 - 5 av 693 uppsatser innehållade orden physical contact.

  1. 1. Äldre mäns önskemål och motivatorer till att delta i gruppträning på Uppsala kommuns Träffpunkter 65+

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicin

    Författare :Katarina Lööv Parmklev; Jenny Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Elderly; men; physical activity; group training; motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet (FA) ger goda hälsoeffekter för äldre, de rekommenderas att vara fysiskt aktiva på minst måttlig ansträngningsgrad under 150–300 minuter i veckan. Träffpunkter 65+ i Uppsala kommun erbjuder FA genom gruppträning men andelen män som deltar är liten. LÄS MER

  2. 2. Äldre personer och primärvårdens digitala tjänster och verktyg : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Josefin Olofsson; Camilla Forslund; [2024]
    Nyckelord :digital services and tools; experience; older people over 80 years of age; primary care; qualitative interview study; digitala tjänster och verktyg; kvalitativ intervjustudie; primärvård; upplevelse; äldre personer över 80 år;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den digitala utvecklingen inom primärvården ökar. Hög ålder är relaterad till minskad användning av digitala tjänster och verktyg. Äldre personer löper risk att drabbas av digitalt utanförskap. LÄS MER

  3. 3. Bridging Nature and Care : nurturing Individuals with Dementia in a Residential Care Facility in Denmark

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Mia Therese Trnka; [2024]
    Nyckelord :quality Evaluation Tool; nature-based care culture; principal Model of Four Zones of Contact with the Outdoors; nature-based dementia care; key-players in nature-based care cultures; healthcare professionals; supporting environments in residential care facilities; nature-based interventions;

    Sammanfattning : The global demographic shift towards an aging population, with a projected 22% of the world over 60 by 2050, presents a significant challenge because of the soaring rates of dementia, carrying profound economic, political, and social consequences. Research emphasizes the potential of naturebased interventions in improving the well-being of individuals with dementia. LÄS MER

  4. 4. "Det är stort, det handlar om hela skolan, det handlar om alla elever" : En kvalitativ undersökning om idrott- och hälsalärares upplevelse av undervisning i sexualitet, samtycke och relationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Hanna Lindersson; Willy Smedberg; [2024]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke; relationer; idrott och hälsa; kvalitativ; intervjustudie; grundskola.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka om och hur lärare i idrott och hälsa arbetar med sexualitet, samtycke och relationer i deras undervisning, såväl som deras upplevelser att undervisa kring det. Frågeställningarna studien ämnar besvara är: 1) Hur beskriver lärarna deras upplevelser av att undervisa i sexualitet, samtycke och relationer om det förekommer i deras undervisning? 2) Hur beskriver lärarna att de arbetar i idrott och hälsa i undervisningen med sexualitet, samtycke och relationer om det förekommer i deras undervisning? 3) Hur beskriver lärarna att de arbetar med samtycke i sin undervisning om det förekommer i deras undervisning? Teori och metod: Studien har genomförts med en kvalitativ metod där datamaterialet samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Regular pre-service teachers’ perception on inclusive education of students with disabilities in Vietnam.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Thuan Le; [2023-10-31]
    Nyckelord :inclusive education; initial teacher training; Vietnam;

    Sammanfattning : Aim: The study investigates the perceptions of Vietnamese regular pre-service teachers on inclusive education (IE) of students with disabilities (SWD) in Vietnam by examining how pre-service teachers understand the concept of inclusive education, the primary sources of information used by pre-service teachers to acquire knowledge about inclusive education, and their perceived preparedness to include students with disabilities in regular classrooms. Theory: The charity model or Confucian philosophy, the medical model, and the social model of disability were adopted to explore the perceptions of Vietnamese regular pre-service teachers. LÄS MER