Sökning: "physics education"

Visar resultat 16 - 20 av 124 uppsatser innehållade orden physics education.

  1. 16. Studenters intention att bosätta sig i Luleå efter avslutad examen : En kvalitativ studie om effekten av platskommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ida Engström; Nike Bergman; [2023]
    Nyckelord :Place branding; green place branding; place image; place identity; place communication; place physics; place word-of-mouth; Place branding; grön place branding; platsimage; platsidentitet; platskommunikation; place physics; place word-of-mouth;

    Sammanfattning : Forskningsproblem -  Hur kan kommunikationen av Luleås platsvarumärke utformas för att öka möjligheten att behålla flera studenter i kommunen efter avslutad examen för att öka kompetensförsörjningen? Metod - En litteratursammanställning genomfördes i syfte att undersöka tidigare skriven litteratur inom ämnet. Ett teoretiskt ramverk sammanställdes därefter och har fungerat som en grund för intervjuguiden men också för upplägget på empiri- och analyskapitlen. LÄS MER

  2. 17. Jag är inte så intresserad av detta ämne : Vad tycker högstadieelever omfysik- och teknikundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Linnea Lundberg; Victoria Mellquist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Erfarenhet och tidigare forskning visar att pojkar är mer intresserade av fysik och teknik än vad flickor är vilket leder till att fler män än kvinnor arbetar inom fysik och ingenjörsyrken. Genom att göra en enkätstudie, undersöker det här arbetet om detta stämmer i ett urval av niondeklassare i Stockholmsområdet. LÄS MER

  3. 18. How Laboratory Activities Affect Motivation : A Study of Student Motivation in the Physics Laboratory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Emil Sarling; Emma Söderström; [2023]
    Nyckelord :physics; laboratory; labs; motivation; attribution theory;

    Sammanfattning : Laboratory work and student motivation are two lead roles in physics education. Laboratory work provides a strategy to help students conceptualise about physical phenomena while student motivation is a more general but no less crucial part of all education and education research. LÄS MER

  4. 19. TILL VILKEN GRAD TESTAR SVENSKA FYSIKLÄRAREKONCEPTUELL FÖRSTÅELSE INOM KLASSISK MEKANIK

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Ozolins Joel; Langueville Felix; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This project will examine and describe to what extent Swedish physics teachers in uppersecondary school test their students on conceptual understanding within the chapter ofmechanics. To achieve this, we compared The Force Concept Inventory, a test developed tomeasure students understanding of mechanics, and a well-established digital tool calledKunskapsmatrisen. LÄS MER

  5. 20. Uppgifter om elektriska kretsar : Testar svenska fysiklärare rätt typ av kunskaper?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Kajsa Fransson; [2022]
    Nyckelord :Physics education; electrical circuits; tests; Fysikundervisning; elektriska kretsar; prov;

    Sammanfattning : The purpose of this physics didactics work is to contribute to an increased knowledge of learning about electrical circuits. This is done partly through a literature studyof students’ difficulties, but also through an examination of test items on electrical circuits used in the Swedish upper secondary school. LÄS MER