Sökning: "piaget och barns tänkande"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden piaget och barns tänkande.
1. Att tolka och förstå jordglob och karta : Elevers förståelse för jordklotet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Barns förståelse för jordglob och karta har varit ett område som det forskats om i flera decennier. En stor del av forskningen berör barnens förmåga till abstrakt tänkande kring jordgloben som modell av jordklotet, samt vilken information barn kan utläsa av denna modell. LÄS MER
2. Utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning - en kvalitativ studie i syfte att finna goda faktorer i pedagogers ledarskap
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att identifiera faktorer i pedagogers ledarskap, som främjar utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning. Teori: Studien utgår ifrån två lärteorier. Dessa är Jean Piaget som representerar stadieteorin och Lev Vygotskij som representerar det sociokulturella. LÄS MER
3. Språkutveckling : Att göra förskollärares tänkande synligt
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : SYFTE; Syftet är att utifrån ett språkutvecklande perspektiv undersöka förskollärares uppfattning om språkutveckling. Samt om deras intervjusvar enligt oss speglar en medvetenhet kring de språkutvecklande teorierna. LÄS MER
4. En replikerande studie : barns reversibla tänkande och konservation, enligt Piaget
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för omvårdnad, hälsa och kulturSammanfattning : .... LÄS MER
5. Att konstruera sig själv och sin värld : hur förskolebarn utvecklar egna teorier i Montessoris förberedda miljö, sett ur ett konstruktivistiskt och interaktionistiskt perspektiv
Magister-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Bakgrund: Montessoris förberedda miljö utgör en yttre struktur som skapar en ram för undersökningen. Montessoris praktik ses i förhållande till konstruktivism, interaktionism och domänspecifika teorier om begreppsbildning hos barn. LÄS MER