Sökning: "piaget och barns tänkande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden piaget och barns tänkande.

  1. 1. Att tolka och förstå jordglob och karta : Elevers förståelse för jordklotet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Therese Cedervall; [2020]
    Nyckelord :Globe; map; Earth; abstract; concepts; geography; sociocultural theory; theory of stages.; Jordglob; karta; jordklot; abstrakt; begrepp; geografi; sociokulturellt perspektiv; stadieteori.;

    Sammanfattning : Barns förståelse för jordglob och karta har varit ett område som det forskats om i flera decennier. En stor del av forskningen berör barnens förmåga till abstrakt tänkande kring jordgloben som modell av jordklotet, samt vilken information barn kan utläsa av denna modell. LÄS MER

  2. 2. Utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning - en kvalitativ studie i syfte att finna goda faktorer i pedagogers ledarskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Gustavsson; Anna Ödman; [2014-08-21]
    Nyckelord :barn med lindrig utvecklingsstörning; pedagogiskt ledarskap; inkludering; integrering;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att identifiera faktorer i pedagogers ledarskap, som främjar utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning. Teori: Studien utgår ifrån två lärteorier. Dessa är Jean Piaget som representerar stadieteorin och Lev Vygotskij som representerar det sociokulturella. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling : Att göra förskollärares tänkande synligt

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jennie Runevad; Jessica Åkesson; [2011]
    Nyckelord :Språkutveckling; språk; förskola; förskollärare; språkutvecklande teorier;

    Sammanfattning : SYFTE; Syftet är att utifrån ett språkutvecklande perspektiv undersöka förskollärares uppfattning om språkutveckling. Samt om deras intervjusvar enligt oss speglar en medvetenhet kring de språkutvecklande teorierna. LÄS MER

  4. 4. En replikerande studie : barns reversibla tänkande och konservation, enligt Piaget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för omvårdnad, hälsa och kultur

    Författare :Anette Eriksson; Emma Fredén; [2005]
    Nyckelord :Piaget; Barn; Begreppsbildning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Att konstruera sig själv och sin värld : hur förskolebarn utvecklar egna teorier i Montessoris förberedda miljö, sett ur ett konstruktivistiskt och interaktionistiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Annika Åkerblom; [2002]
    Nyckelord :Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Montessoris förberedda miljö utgör en yttre struktur som skapar en ram för undersökningen. Montessoris praktik ses i förhållande till konstruktivism, interaktionism och domänspecifika teorier om begreppsbildning hos barn. LÄS MER