Sökning: "piagets syn på lek"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden piagets syn på lek.
1. Fritidslärarens syn på brädspel som ett verktyg för kunskapsbildning : en kvalitativ studie om lärares perception av brädspel som pedagogiskt redskap
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Vygotskijs teorier talade mycket om barns utveckling i leken. Jag har valt att byta ut begreppet “lek” mot “spel”, mer specifikt brädspel, i den kontexten. Med brädspel kan eleverna ta åt sig av teoretiska kunskaper på ett praktiskt sätt. LÄS MER
2. Barn med Downs Syndrom : Några pedagogers syn på hur man kan inkludera barn med Downs Syndrom i förskoleverksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att bidra med kunskap och förståelse om hur pedagoger går till väga för att inkludera barn med Downs Syndrom i barngruppen. Vidare undersöktes pedagogernas åsikter angående betydelsen av den fysiska miljön och barngruppens sammansättning och storlek samt lekens betydelse för barn med Downs Syndrom. LÄS MER
3. Förskoleklassens läromedel i matematik – vad som används och hur
C-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad pedagoger i förskoleklass har för syn på läromedel i matematikoch vad de erbjuder barnen för variation av dessa läromedel.Huvudfråga: Min huvudfråga är vilka läromedel som används? De två tillkommande frågorna är, hur dessaläromedel används och vad eller vem avgör valet av läromedel i matematik i förskoleklass?Metod och material: Studien är genomförd i en kommun där pedagoger som arbetar i förskoleklass fick svarapå en enkät. LÄS MER
4. Pedagogers uppfattnignar om delaktighet i barns lek på förskolan
M1-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka pedagogers olika uppfattningar om delaktighet i barns lek på förskolan. Vi vill även få en djupare inblick i pedagogers uppfattning om lekens betydelse. Vår undersökning baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där sex verksamma pedagoger i förskola deltar. LÄS MER
5. Lek är jätteviktigt!
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Leken är ett stort begrepp och många forskare har försökt beskriva den. Detsom de flesta kommit fram till är att den är lustfylld, frivillig, spontan, symbolisk och attmedel dominerar över mål (Pramling Samuelsson och Sheridan 1999, s. 84). LÄS MER