Sökning: "piano didactics"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden piano didactics.

  1. 1. Befriande klang och laddad tystnad: Prepareringar i pianoimprovisation som en väg till kreativ didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Rui Hallvares Andrade Paes; [2021]
    Nyckelord :Kreativitet; Improvisation; Preparerat piano; Tystnad; Klangfärg; Musikaliska ramverk; Komposition; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Creativity; Prepared piano; Silence; Timbre; Musical frameworks; Composition; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Liberating Timbre and Charged Silence – Preparations in Piano Improvisation as a Way Leading to Creative Didactics by Rui Hallvares Andrade Paes. This essay aims to present new knowledge regarding the possibilities to apply the use of preparations when improvising, practicing and teaching piano. LÄS MER

  2. 2. Pianoundervisning - grupp eller enskilt? : Hur pianopedagoger förändrar sina didaktiska val beroende på undervisningsform

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sanna Forsgren; [2019]
    Nyckelord :piano; pedagogy; didactics; methodology; piano teaching; group education; individual teaching; piano; pedagogik; didaktik; metodik; pianoundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en jämförelse mellan hur pianopedagoger förändrar sina didaktiska val beroende på undervisningsform, i detta fall enskild undervisning eller gruppundervisning. Tre pianopedagoger har intervjuats och sex observationer har genomförts. LÄS MER

  3. 3. Vikten av att undervisas tillsammans - En studie av pedagogers syn på gruppundervisning i piano, sett i förhållande till individuell undervisning och målsättningar inom den kommunala musikskolan.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Helena Nederman; [2011]
    Nyckelord :Group teaching; the Swedish Municipal School of Music; piano didactics; objectives of teaching; teaching methods; hermeneutics; gruppundervisning; kommunala musikskolan; pianopedagogik; målsättningar; undervisningsformer; hermeneutik.; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The importance of being taught together – A study of teachers' views on piano education in groups, seen in relation to individual tuition and the objectives of teaching within the Swedish Municipal School of Music. The purpose of this study is to investigate the views that piano teachers have of piano education in groups. LÄS MER

  4. 4. Den ryska pianoskolan i Sverige - En studie av rysk pianometodik i en svensk musikpedagogisk kontext

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Louise Persson; [2009]
    Nyckelord :Piano education; Russian piano method; Pedagogy; Didactics; Voluntary music education; Pianoundervisning; Rysk pianometodik; Pedagogik; Didaktik; Frivillig musikundervisning.; Performing Arts;

    Sammanfattning : English title: The Russian Piano Method, a study of Russian piano methods in a Swedish pedagogical context Author: Louise Persson The purpose of this study is to examine how Russian piano teachers work with their students in Sweden. The study is primarily based upon interviews with three piano teachers who are working within Swedish voluntary music education, which allowed me to learn their thoughts on their teaching and the teaching of their colleagues. LÄS MER

  5. 5. Diskurser inom kommunal och privat pianoundervisning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Magdalena Prahl; [2008]
    Nyckelord :discourse; discoursal analysis; interaction theory; piano; teachning; diskurs; diskursanalys; interaktionsteori; kulturskolan; pianoundervisning; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vilka diskurser ger elever och lärare uttryck för i pianoundervisning? Syftet med min uppsats är att undersöka hur pianoelever och pianolärare på kulturskolan och inom ett studieförbund genom språket ger uttryck för en mängd förhållningssätt och attityder. Vad sägs i samtalen kring deras undervisning och vilka diskurser och tankekollektiv bildar dessa åsikter tillsammans? Jag har använt mig av fyra djupgående intervjuer och två videodokumentationer för att dels studera elevernas och lärarnas uttryckta upplevelser men också för att ta del av det som verkligen sker under lektionstid. LÄS MER