Sökning: "piano methodology"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden piano methodology.

  1. 1. The Well Trained Algorithm : An exploration of the use of AI as a tool for musical expression

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Muiredach O'Riain; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; AI; Machine Learning; ML; Generative Music; J. S. Bach; LaMonte Young; The Well Tempered Clavier; The Well Tuned Piano; Tuning System; Instrumentisation;

    Sammanfattning : The Well Trained Algorithm is a composition that challenges prevailing conceptions of the use of AI tools in music through the reconceptualising of JukeBox, a generative AI model for music, as an instrument in its own right. Here, I am coining the term ‘instrumentisation’ to describe a methodology for applying the qualities and associations of a musical instrument to a traditionally non-musical object. LÄS MER

  2. 2. Pianoundervisning - grupp eller enskilt? : Hur pianopedagoger förändrar sina didaktiska val beroende på undervisningsform

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sanna Forsgren; [2019]
    Nyckelord :piano; pedagogy; didactics; methodology; piano teaching; group education; individual teaching; piano; pedagogik; didaktik; metodik; pianoundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en jämförelse mellan hur pianopedagoger förändrar sina didaktiska val beroende på undervisningsform, i detta fall enskild undervisning eller gruppundervisning. Tre pianopedagoger har intervjuats och sex observationer har genomförts. LÄS MER

  3. 3. Digitala Verktyg i pianoundervisning - Ett positivt komplement till en modern pianometodik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Derry Davey; [2018]
    Nyckelord :digital; förhållningssätt; pianometodik; pianoundervisning; verktyg; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; approach; piano education; piano methodology; tools; music education; social science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur en pianopedagog kan berika eller använda sig av digitala verktyg inom ramen för att främja sin pedagogiska vision i pianoundervisning. Forskningsmetoden är en kvalitativ forskningsintervju där urvalet av informanter är fyra pianopedagoger verksamma på svenska musikgymnasieskolor med genreinriktningar inom jazz, blues, rock och pop. LÄS MER

  4. 4. Can a Legitimacy Crisis Ruin Brand Authenticity?

    L3-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lena Maria Halberstadt; Liina-Lotta Latvala; Carolin Schumacher; [2018]
    Nyckelord :Brand Authenticity; Legitimacy; Legitimacy Crisis; Fine Wine; Lead; Leather; Ivory; Piano Keys; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The aim of this study is to explore the effect of changes within traditional production methods, caused by legitimacy crises, on brand authenticity. Design/Methodology/Approach: This research is based on a multi-case study within the leather, ivory and fine wine industry. LÄS MER

  5. 5. Rytmikens och solfègens ursprung : Emile Jaques-Dalcroze och hans samtid

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Incca Rasmusson; [2017]
    Nyckelord :Dalcroze-Eurhythmics; solfège; Jaques-Dalcroze; historical method; hermeneutical perspective; rytmik; dalcroze-rytmik; solfège; Jaques-Dalcroze; historisk metod; hermeneutisk ansats;

    Sammanfattning : Den schweiziske musikern och pedagogen Emile Jaques-Dalcroze utvecklade under sin livstid den rörelsebaserade musikpedagogiska metod som i dag går under namnet rytmik. Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka uppkomsten och den tidiga utvecklingen av Jaques-Dalcrozes ursprungliga rytmik och framför allt solfège – rörelsebaserad gehörsträning – som är ett av dess huvudmoment. LÄS MER