Sökning: "piano teaching"

Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade orden piano teaching.

  1. 11. Pianospel – Det roligaste som finns? En enkätstudie om kulturskoleelevers syn på sin pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Vestman; [2020]
    Nyckelord :inre drivkraft; kognitiv självständighet; kulturskolan; lektionsinnehåll; musikpedagogik; pianospel; pianoundervisning; prioritetsordning; utbildningsvetenskap; yttre motivation; internal driving force; cognitive autonomy; culture school; educational science; lesson content; music education; piano playing; piano teaching; priority order; external motivation; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Huvuddelen av alla pianoelever slutar spela inom 3 år på kulturskolan. Varför är frånfallet så stort och vad kan man göra för att förhindra det? Tidigare forskning visar bland annat att popmusik är den genre pianoeleverna helst vill spela och att det är viktigt att eleverna känner att de utvecklas och upplever en känsla av kompetens för att vilja fortsätta spela. LÄS MER

  2. 12. Pianoundervisning - grupp eller enskilt? : Hur pianopedagoger förändrar sina didaktiska val beroende på undervisningsform

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sanna Forsgren; [2019]
    Nyckelord :piano; pedagogy; didactics; methodology; piano teaching; group education; individual teaching; piano; pedagogik; didaktik; metodik; pianoundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en jämförelse mellan hur pianopedagoger förändrar sina didaktiska val beroende på undervisningsform, i detta fall enskild undervisning eller gruppundervisning. Tre pianopedagoger har intervjuats och sex observationer har genomförts. LÄS MER

  3. 13. Digitala Verktyg i pianoundervisning - Ett positivt komplement till en modern pianometodik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Derry Davey; [2018]
    Nyckelord :digital; förhållningssätt; pianometodik; pianoundervisning; verktyg; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; approach; piano education; piano methodology; tools; music education; social science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur en pianopedagog kan berika eller använda sig av digitala verktyg inom ramen för att främja sin pedagogiska vision i pianoundervisning. Forskningsmetoden är en kvalitativ forskningsintervju där urvalet av informanter är fyra pianopedagoger verksamma på svenska musikgymnasieskolor med genreinriktningar inom jazz, blues, rock och pop. LÄS MER

  4. 14. Puls, takt och rytm i pianoundervisning : En enkätstudie om pianolärares metoder för att arbeta med rytmiska aspekter i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Johanna Persson; [2018]
    Nyckelord :Pulse; meter; rhythm; survey; piano; teaching; Puls; takt; rytm; enkät; piano; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka pianolärares arbetssätt beträffande puls, takt och rytm i sin undervisning samt att undersöka eventuella samband mellan dessa arbetssätt, lärarens genrebakgrund och undervisningens sociala organiseringsform. Den litteratur som presenteras i områdesorienteringen inkluderar förslag på arbetssätt som kan användas i instrumentalundervisning för att arbeta med dessa aspekter. LÄS MER

  5. 15. Extra anpassningar i musikundervisningen. Utvärdering av ett digitalt undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Marie Rosenqvist; [2017]
    Nyckelord :extra adjustments; Musikpedagogik Digital music lessons; Utbildningsvetenskap; Extra anpassning; kvalitativ undersökning; digitala musiklektioner; qualitative methods; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur ett digitalt undervisningsmaterial i skolämnet musik kan fungera för elever som är i behov av extra anpassningar (stödinsatser). Tre metoder har använts för att få en djupare förståelse av elevernas åsikter om det digitala materialet och undervisningsformen. LÄS MER