Sökning: "piano teaching"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden piano teaching.

  1. 16. Kreativt skapande i pianoundervisning : En kvalitativ undersökning av hur pianolärare på kulturskolan använder kreativt skapande i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Annie Persson; [2016]
    Nyckelord :Creativity; instrumental tuition; school of culture and music; piano teaching; qualitative interviews; sociocultural perspective.; Kreativitet; instrumentalundervisning; musik- och kulturskolan; pianoundervisning; kvalitativa intervjuer; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv utforska pianolärares syn på kreativt skapande inom pianoundervisning. Detta görs med forskningsfrågorna: Hur ser pianolärare på kreativt skapande i pianoundervisning? Hur beskriver de att de arbetar med kreativt skapande i sin undervisning? Vilka förutsättningar anser de behövs för att kunna arbeta med kreativt skapande i pianoundervisning? Studien är kvalitativ och ett sociokulturellt perspektiv används som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 17. The development of an interactive learning device for playing the piano

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Eli Lundberg; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The Swedish industrial design agency People People has a vision, they want to make people mastering the piano by projecting guiding light onto the keys. The light plays along to the music, teaching the user in what order to press the keys. Their first design brief was the starting point of this master thesis. LÄS MER

  3. 18. Pianisters tekniska utveckling : vägen till ett eftersträvat uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Andreas Axelsson; [2015]
    Nyckelord :piano; pianoundervisning; piano teaching; teknik; pianopedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Stora pianokliv med enkla jazzmotiv - en studie i att stötta elevers pianistiska och musikaliska utveckling genom att spela enkelt arrangerade jazzlåtar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kajsa Orreteg; [2014]
    Nyckelord :undervisningsmaterial; pianoundervisning; jazz; nybörjare; Piano; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Educational Science; samspel; Music Education; beginners; piano teaching; teaching materials; interplay; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur elevers pianistiska och musikaliska utveckling kan stöttas genom att spela enkelt arrangerade jazzlåtar. Bakgrunden till studien är en tanke om att kunna spela svängiga och roliga men enkla jazzlåtar med pianoelever redan från nybörjarstadiet, vilket ledde fram till att jag valde att göra egna arrangemang av ett antal jazzstandards för nybörjare i piano, enskilt eller i grupp. LÄS MER

  5. 20. Pianoundervisning genom genren? : En intervjustudie av lärares syn på sig själva och sin undervisning inom klassiskt piano och afropiano

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Pontus Holmberg; [2013]
    Nyckelord :afro piano; classical piano; piano teaching; piano technique; improvisation; afropiano; klassiskt piano; pianoundervisning; pianoteknik; improvisation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera skillnader och likheter i olika pianolärares undervisningsupplägg, samt undersöka om deras synsätt och metoder går att knyta till de respektive genrer som de undervisar i. Inom forskning och litteratur har motsättningar som kan kopplas till afro och klassiskt undersökts och framställts i kontraster såsom gehör kontra noter eller improvisatoriskt kontra återgivande. LÄS MER