Sökning: "pianoelever"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet pianoelever.

  1. 1. ”Jaja, men gör det ändå, det här är bra för dig” : Upplevelser av undervisningsinnehåll, elevinflytande och motivation i pianoundervisningen på kulturskolor ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Stålmark; [2023]
    Nyckelord :Pianoundervisning; undervisningsinnehåll; elevinflytande; motivation; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka elevers upplevelser av undervisningsinnehåll, elevinflytande och motivation i kulturskolans pianoundervisning. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer samlades data in från fem informanter, nuvarande eller före detta pianoelever vid en kulturskola. LÄS MER

  2. 2. Övning som färdighet : En studie om övningsstrategier och hur dessa kan introduceras till pianoelever på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Alexander Strömberg Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Övning; Övningsstrategier; Piano; Gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska hur olika övningsstrategier kan behandlas och introduceras till pianoelever på gymnasiet. Denna studie använder en kvalitativ metod och undersöker två gymnasieelever som spelar klassiskt piano. LÄS MER

  3. 3. Samspel i kulturskolan : Samspelsförmåga och ensemblevana hos pianoelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jacob Tellin; [2021]
    Nyckelord :Ensemble; samspel; kulturskola; gymnasium; pianoundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur undervisningen för pianoelever i kulturskolan ser ut med fokus på ensemblespel och samspel samt i vilken mån denna förbereder inför högre studier inom musik. I studiens bakgrundskapitel presenteras kulturskolans historia och uppdrag, kraven för ensemblekurserna på gymnasiet samt pedagogiska tankar inom pianoundervisning. LÄS MER

  4. 4. Medvetandegjord pianoteknik: En kvalitativ studie om vetenskapligt motiverad pianoteknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Allan Timofeitchik; [2021]
    Nyckelord :Anatomi; Biomekanik; Fysiologi; Interossei; Lumbricales; Musikpedagogik; Piano; Pianoteknik; Pianoundervisning; Utbildningsvetenskap; Anatomy; Biomechanics; Educational science; Lumbrical; Music education; Physiology; Piano lessons; Piano technique; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att med kvalitativa metoder undersöka vilken inverkan en praktisk omsättning av specifik kunskap rörande hand- och underarmsmuskulaturer, med särskilt fokus på anslaget via lumbricales- och interosseimusklerna, kan ha på pianoelevers musicerande. Med hänsyn till tidigare forskning som belyser att lumbricales- och interosseimusklerna kommer att spela en betydande roll vid tekniskt utmanande repertoar inriktar sig studien på pianoelever vid ett estetiskt program som spelar mer avancerad repertoar. LÄS MER

  5. 5. Instuderingsfunderingar: Pianolärares syn på gehör och notläsning på estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anton Jaensson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasiet; Gehör; Notläsning; Digitala verktyg; Piano; Pianoundervisning; Estetiska Programmet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gymnasium; Piano education; Digital tools; Note reading; Playing by ear; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande studie strävar efter att sammanställa uppfattningar och insikter hos erfarna pianolärare på gymnasium i frågor kring gehör och notläsning. Samtliga informanter undervisar främst i gehörsmusik som jazz och rock/pop. LÄS MER