Sökning: "pianoundervisning för nybörjare"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden pianoundervisning för nybörjare.
1. Att spela sin favoritmat – hur låter egentligen lingonsylt? : En studie om hur kreativitet tar sig uttryck i svenska pianoskolor för nybörjare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys undersöka vilket utrymme kreativitet ges i läromedel inom pianoundervisning för nybörjare, samt hur denna kreativitet skildras och representeras. Studien definierar kreativitet som förmågan att skapa något nytt och studeras med utgångspunkt i tre olika kreativa aktiviteter: improvisation, komposition samt musikaliskt uttryck och fantasi. LÄS MER
2. Stora pianokliv med enkla jazzmotiv - en studie i att stötta elevers pianistiska och musikaliska utveckling genom att spela enkelt arrangerade jazzlåtar.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur elevers pianistiska och musikaliska utveckling kan stöttas genom att spela enkelt arrangerade jazzlåtar. Bakgrunden till studien är en tanke om att kunna spela svängiga och roliga men enkla jazzlåtar med pianoelever redan från nybörjarstadiet, vilket ledde fram till att jag valde att göra egna arrangemang av ett antal jazzstandards för nybörjare i piano, enskilt eller i grupp. LÄS MER
3. Vad döljer sig mellan pärmarna? : En läromedelsanalys av två nybörjarskolor för piano
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan IngesundSammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka pedagogiska och didaktiska aspekter i pianoskolor för nybörjare. Detta har gjorts genom en läromedelsgranskning av pianoskolorna Vi spelar piano 1 av Carl-Bertil Agnestig samt Pianoresan 1 av Galina Sjevtjenko och Natalia Kazimirovskaja. LÄS MER
4. Det där med noter! - Klassiska pianolärare som studerat i Malmö eller Birmingham, om sin syn på notläsning i pianoundervisningen nybörjarstadier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: The thing with music reading This thesis relates to my educational background, why the studied area connects to experiences from when I studied classical piano performance at Birmingham Conservatoire. Since my time in England, I believe that when music students are situated in a foreign country, they will gain a new perspective on their origin and therefore, start to question, compare and reflect upon circumstances that have shaped their musical and pedagogical identity. LÄS MER
5. Vad sätter man i handen på en nybörjare? - Om hur pianolärarens val av läromedel kan påverka elevernas lärande.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : This study has been conducted in order to try to clarify how one as a piano teacher, by the choice of teaching material and method of teaching, can influence the process of learning. The study deals with novice teaching and more specifically first semester teaching. LÄS MER