Sökning: "pianoundervisning för nybörjare"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden pianoundervisning för nybörjare.

  1. 1. Att spela sin favoritmat – hur låter egentligen lingonsylt? : En studie om hur kreativitet tar sig uttryck i svenska pianoskolor för nybörjare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maja Thorén; [2023]
    Nyckelord :kreativitet; pianoskolor; improvisation; komposition; interpretation; fantasi; kritisk diskursanalys; semiotiska resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys undersöka vilket utrymme kreativitet ges i läromedel inom pianoundervisning för nybörjare, samt hur denna kreativitet skildras och representeras. Studien definierar kreativitet som förmågan att skapa något nytt och studeras med utgångspunkt i tre olika kreativa aktiviteter: improvisation, komposition samt musikaliskt uttryck och fantasi. LÄS MER

  2. 2. Stora pianokliv med enkla jazzmotiv - en studie i att stötta elevers pianistiska och musikaliska utveckling genom att spela enkelt arrangerade jazzlåtar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kajsa Orreteg; [2014]
    Nyckelord :undervisningsmaterial; pianoundervisning; jazz; nybörjare; Piano; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Educational Science; samspel; Music Education; beginners; piano teaching; teaching materials; interplay; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur elevers pianistiska och musikaliska utveckling kan stöttas genom att spela enkelt arrangerade jazzlåtar. Bakgrunden till studien är en tanke om att kunna spela svängiga och roliga men enkla jazzlåtar med pianoelever redan från nybörjarstadiet, vilket ledde fram till att jag valde att göra egna arrangemang av ett antal jazzstandards för nybörjare i piano, enskilt eller i grupp. LÄS MER

  3. 3. Vad döljer sig mellan pärmarna? : En läromedelsanalys av två nybörjarskolor för piano

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Ylva Nygren; [2012]
    Nyckelord :Analysis of teaching materials; piano teaching; beginners; pedagogy; Läromedelsanalys; pianoundervisning; nybörjare; pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka pedagogiska och didaktiska aspekter i pianoskolor för nybörjare. Detta har gjorts genom en läromedelsgranskning av pianoskolorna Vi spelar piano 1 av Carl-Bertil Agnestig samt Pianoresan 1 av Galina Sjevtjenko och Natalia Kazimirovskaja. LÄS MER

  4. 4. Det där med noter! - Klassiska pianolärare som studerat i Malmö eller Birmingham, om sin syn på notläsning i pianoundervisningen nybörjarstadier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anders Hartelius; [2011]
    Nyckelord :music education; music reading; sight-reading; classical piano teachers; piano tuition for beginners; piano tutor books; Sweden; England; hermeneutics; Hans-Georg Gadamer; understanding; horizons of understanding; interview study; musikpedagogik; notläsning; a prima vista; klassiska pianolärare; pianoundervisning för nybörjare; pianoskolor; Sverige; hermeneutik; förståelsehorisont; intervjustudie; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The thing with music reading This thesis relates to my educational background, why the studied area connects to experiences from when I studied classical piano performance at Birmingham Conservatoire. Since my time in England, I believe that when music students are situated in a foreign country, they will gain a new perspective on their origin and therefore, start to question, compare and reflect upon circumstances that have shaped their musical and pedagogical identity. LÄS MER

  5. 5. Vad sätter man i handen på en nybörjare? - Om hur pianolärarens val av läromedel kan påverka elevernas lärande.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mikael Hylén; [2006]
    Nyckelord :Nybörjarundervisning; Pianoundervisning; Arbetssätt; Läromedelsanalys; Kunskapsutveckling; Novice teaching; Piano classes; Method of teaching; Analyses of teaching material; Learning process.; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study has been conducted in order to try to clarify how one as a piano teacher, by the choice of teaching material and method of teaching, can influence the process of learning. The study deals with novice teaching and more specifically first semester teaching. LÄS MER