Sökning: "picture books"
Visar resultat 21 - 25 av 385 uppsatser innehållade orden picture books.
21. Barns erfarenheter av flykt i bilderböcker : Om flyktingbarnets skildring i barnlitteraturen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : En större flyktingvåg skildrades i svensk media under 2015. Gripande berättelser om människor på flykt undan krig och orättvisor. Men detta var nyheter ämnade för den vuxne läsaren, inte berättelser för barn. LÄS MER
22. Förintelsen och kommunistiska regimers brott mot mänskligheten i svensk undervisning : En innehållsanalys av svenska läroböcker ämnade för gymnasieskolans historiekurser
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The purpose of the study The Holocaust and Crimes Against Humanity by Communist Regimes in Swedish Education: A Content Analysis of Swedish Textbooks Intended for High School History Courses is to investigate how the changes in the swedish curriculum regarding genocide have affected the content of history textbooks aimed at highschool. The essay therefore investigates how and why the textbooks have remained the same or changed. LÄS MER
23. Bilderböcker som skrämmer vuxna : En bilderboksanalys av ett urval av Gro Dahles och Svein Nyhus barnlitterära verk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : I denna uppsats analyseras Gro Dahles och Svein Nyhus bilderböcker Snäll (2008), Den Arge (2009) och Akvarium (2015) ur ett etnometodologiskt görande-perspektiv och ett symboliskt interaktionistiskt synsätt kring känslor. Analysen är en kvalitativ bilderboksanalys och syftet är att bidra med en fördjupad förståelse kring litteratur som pedagogiskt verktyg i arbetet kring svårpratade ämnen i förskolan. LÄS MER
24. He feels safe when I know the basics in his language. He feels like home!” : En studie kring inkludering av flerspråkiga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how educators in preschool create an inclusive learning environment for multilingual children. Through interviews and a survey as supplementary methods, the study highlights the educators' own perception of their conditions and strategies for including the multilingual children. LÄS MER
25. "Har jag en plats här?" : En kritisk diskursanalys om mörkhyade barns representation och inkludering i förskolans bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att kritiskt analysera förskollärares tal om hur mörkhyade barn representeras och inkluderas i förskolans bilderböcker, för att synliggöra maktstrukturer och ojämlikheter. Det för att bidra med förståelse och medvetenhet om bilderboken som ett inkluderande verktyg i förskolan. LÄS MER