Sökning: "pisa undersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden pisa undersökning.

  1. 1. Att läsa mellan raderna! : En kvalitativ studie om lärares syn på och arbete med läsförståelse i årkurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonathan Svensson; Ebba Helgesson; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; sociokulturellt perspektiv; critical literacy; textval; textsamtal; ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka lärares synpunkter och arbetssätt på läsförståelse och vilka faktorer de anser påverka elevers läsförståelseutveckling. Orsaken till att vi valt att lyfta dessa frågor är PISA:s undersökning som visar på att en del elever i Sverige inte uppnår basnivån. LÄS MER

  2. 2. Ökad användning av digitala spel och hjälpmedel inom matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tanja Vidovic; Sandra Zaric; [2023]
    Nyckelord :Digitala matematiska spel; digitala läromedel; matematik;

    Sammanfattning : Arbetet är utformat efter genomgången undersökning av matematiska spels inverkan på elever. Under arbetets gång hittas vägar till nya intressanta aspekter som tillför ett djup i vårt eftersökande av hur den digitala ökningen i matematik, eller alla ämnen för den delen, påverkar elever och lärare. LÄS MER

  3. 3. Dialogisk högläsning : Yngre elevers läsförståelse, läsintresse och lärarens åsikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Wallrin; Eloise Sellén; [2022]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; läsförståelse; läsintresse; läsmotivation; lärarens åsikt; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen innefattar hur dialogisk högläsning påverkar yngre elevers läsförståelse och läsintresse i svenskundervisningen i årskurs F-3. Uppsatsen belyser även lärarens syn på dialogisk högläsning i svenskundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Från "kunskapsflum" till "bottenlöst mörker" : En jämförande undersökning av hur synen på skolan och eleverna förs fram i svenska dagstidningar 1982 och 2013

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Catarina Hemmander; [2022]
    Nyckelord :skolkris; skolpolitik; skrivkrisdebatten; kunskapsbrister; flumskolan; pragmadialektisk argumentationsanalys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur synen på skolan och vad eleverna lär sig framställs i svenska dagstidningar: 1982, då omfattande förändringar ägde rum i den svenska skolan och inrikespolitiken och 2013 då skolan var i fokus med anledning av de negativa Pisa-resultaten. Syftet med uppsatsen är att studera hur debatten om skolkrisen har förändrats i dagstidningar i anslutning till valrörelserna 1982 och 2013. LÄS MER

  5. 5. Kravställningar och språkförmågor : En analys av kursplaner i svenska tillhörande Lpo 94/Lgr11

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Malin Hjort; [2021]
    Nyckelord :styrdokument; kunskapskrav; läsförståelse; skrivförmåga; läroplansteori; PISA;

    Sammanfattning : I det här arbetet jämför jag kunskapskrav, syfte och målsättningar för språkförmågorna läsförståelse och skrivförmåga i de två kursplanerna för svenska tillhörande de två senaste läroplanerna Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 och Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet Lgr11. Jag undersöker dessutom om någon av dessa två språkförmågor prioriteras i någon av kursplanerna. LÄS MER