Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Deliberativa samtal vid plöstliga konfliktfyllda situationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstract The following essay will discuss conflict- ridden situations in the classroom and how the teachers’ leadership can strengthen the pupils’ democratic development to resolve these situations. Furthermore, we analyzed how deliberative dialogue could be of use to the teacher when these situations occur, as well as how, through civics education, the pupils could learn how to resolve conflicts in a controlled and peaceful environment. LÄS MER
2. Indigenous knowledge in education in north-east India
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Considering the need to preserve indigenous knowledge with relevance to the global ESD discourse, the purpose of this study is to explore and understand the value and status of indigenous knowledge (IK) in the context of integrating this in the formal school curriculum, with a focus in the North-eastern (NE) region of India. This study is grounded within the theoretical framework of Critical pedagogy of Place proposed by Gruenewald. LÄS MER
3. AKK som tydliggörande pedagogik : en studie om förskollärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Idag visar allt fler forskningsresultat på de språkutvecklande vinsterna hos samtliga barn när verksamheter bedrivs med AKK som komplement. AKK är ett paraplybegrepp som innefattar bland annat bildstöd och tecken som stöd, där olika AKK-system visualiserar språket. LÄS MER
4. Frankenstein and the Timelessness of Queer Identities: Teaching Mary Shelley’s Frankenstein through Queer Theory in the Upper-Secondary EFL classroom
L3-uppsats, Lunds universitet/Engelska; Lunds universitet/Avdelningen för engelskaSammanfattning : This paper analyses the pivotal gothic novel Frankenstein by Mary Shelley through a close queer reading, focusing on excerpts featuring the artificially created creature and their maker, Victor Frankenstein. The queer perspective is applied to the gender identity and expression of the creature, which is a reading that lends itself to the teaching of the novel to Swedish upper-secondary students because of the timelessness of the themes and its close ties to the 2022 recommendations of the Swedish National Agency for Education regarding sexuality, consent, and relationships. LÄS MER
5. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER