Sökning: "place pedagogy"

Visar resultat 6 - 10 av 161 uppsatser innehållade orden place pedagogy.

  1. 6. Konstruktioner och förståelser av skolämnet pedagogik : En studie om när lärare och elever omformulerar och omskapar kunskap

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Lust; [2023]
    Nyckelord :pedagogy; school subject; teaching; curriculum studies; recontextualization; pedagogik; skolämne; gymnasieundervisning; rekontextualisering;

    Sammanfattning : Den här studien avhandlar skolämnet Pedagogiks utformning och praktiska karaktär liksom ämnesområdet pedagogiks betydelser på en gymnasial nivå i Sverige. Till skillnad från pedagogikämnet inom forskning eller som universitetsämne är skolämnet Pedagogik, som främst gest på gymnasiets Barn- och fritidsprogram, outforskat. LÄS MER

  2. 7. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER

  3. 8. Dialog om landskapet, i landskapet : naturvägledning i fysisk planering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Vera Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :naturvägledning; deliberativa ideal; utomhuspedagogik; medborgardialog; fysisk planering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks huruvida naturvägledning, som facilitering av dialog om landskap, i landskapet kan användas i dialogprocesser vid fysisk planering. Syftet för uppsatsen att bidra med ökad förståelse och kunskap om hur vi kan ha en deliberativ dialog om en plats av socioekologiskt värde i en meningsfull kontext i planering genom naturvägledning. LÄS MER

  4. 9. EXAMINING TRANSFORMATIONAL LEARNING FOR SUSTAINABILITY IN EDUCATION - AN AFRICAN PERSPECTIVE

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för strategisk hållbar utveckling

    Författare :Promise Fornjum; Kayode John Oyedele; Adeola Oluwakunmi Azu; [2023]
    Nyckelord :Essential Components; Transformational Learning; Education for Sustainable Development;

    Sammanfattning : Considering the rise in global sustainability challenges and most especially in a continent like Africa, these challenges could pose a grave danger to the population owing to the limited commitment towards sustainability. This requires a proactive and systematic approach in order to propagate Education for Sustainable Development (ESD) on the continent. LÄS MER

  5. 10. Specialpedagogiskt stöd för elever under grundskolans senare år : - utformning av lärmiljö och undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Bolkegård; Maria Jernkrok; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogiskt stöd; specialpedagogisk personal; läs- och skrivsvårigheter; lärmiljö; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to increase knowledge about how the learning environment and teaching is designed for students in the later years of primary school in need of special support who have reading and writing difficulties. The study is qualitative and was carried out with semi-structured interviews with special teachers/special need educators. LÄS MER