Sökning: "plan mot diskriminering och kränkande behandling"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden plan mot diskriminering och kränkande behandling.

  1. 11. Att förebygga mobbning En studie om hur Norrskolan använder Friendsprogrammet i sitt anti-mobbningsarbete John

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :John Brandt; Rebecca Viktorsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur en skola i norra Sverige (årskurs 4-9) använder Friendsprogrammet i sitt anti-mobbningsarbete, med fokus på nätmobbning. Semi-strukturerade telefonintervjuer med en kvalitativ ansats har använts vid inhämtning av empiri. LÄS MER

  2. 12. Plan mot diskriminering och kränkande behandling - Ett levande dokument i förskolan?

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :Likabehandling; Likabehandlingsplan; Diskriminerin;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka vad ett antal förskollärare anserligga till grund för utformandet av deras likabehandlingsplaner samt hur förskollärare ansersig arbeta utifrån denna, med avseende på arbetet mot diskriminering och kränkandebehandling. Vi har fått syn på olika dilemman om hur förskollärarens arbets- ochförhållningssätt påverkas utifrån likabehandlingsplanens utformning. LÄS MER

  3. 13. Likabehandlingsarbete i förskolan : Integrering av likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling och diskriminering

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Alexandra Jonsson; Susanne Abrahamsson; [2014]
    Nyckelord :Demokrati; likabehandling; diskriminering; kränkande behandling; främja; förebygga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån DO:s definition av arbetet med likabehandlingsplan, plan mot diskriminering och kränkande behandling undersöka hur arbetet med dessa planer integreras i förskolornas verksamhet. Specifikt fokus läggs vid att synliggöra vilka metoder och redskap som används för att förebygga, främja och åtgärda arbetet i verksamheterna. LÄS MER

  4. 14. Kränkt! Vad gör skolan för att hindra detta? : En jämförelse mellan styrdokument och två skolors utformning av likabehandlingsplaner mot diskriminering och kränkande behandling

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johan Lundberg; [2013]
    Nyckelord :Likabehandlingsplan; Mobbning; Diskriminering; Kränkande behandling; Styrdokument;

    Sammanfattning : Skolorna är enligt lag skyldiga att utforma planer mot diskriminering och kränkande behandling, enskilt eller i sammanhängande form. Diskrimineringslagen och skollagen ställer olika krav på vilket innehåll respektive plan ska ha, men samtidigt rekommenderar Skolverket att skolorna utformar en sammanhängande plan för detta arbete. LÄS MER

  5. 15. Vem ska trösta Knyttet...och vem ska Knyttet stämma?!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Josefin Bennet Fredriksson; [2010]
    Nyckelord :Skadeståndsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : ‘Bullying’ as a term first appeared in Sweden in the 1960s, and was not considered being a social problem until the 1980s. The perhaps most widespread definition of the term bullying is defined by the Norwegian researcher Dan Olweus: "A person is bullied when he or she has, repeatedly and over time become a victim of negative actions from one or more persons (. LÄS MER