Sökning: "planerad fysisk aktivitet"

Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade orden planerad fysisk aktivitet.

  1. 21. Fysisk aktivitet, en del av vardagen på förskolan : en kvalitativ undersökning hur förskollärare arbetar och skapar förutsätnningar för fysisk aktivitet

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Samuelsson; Elin Andersson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärare; pedagog; KASAM; salutogent synsätt; motorik; planerad aktivitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förskollärare arbetar och skapar förutsättningar för barns fysiska aktivitet i förskolan. Vi upplever på senare tid att fysisk aktivitet och rörelse fått lägre prioritet i förskolans arbete. LÄS MER

  2. 22. Barn i rörelse eller fysiskt aktiva barn? : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på planerad fysisk aktivitet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Heinhagen; Nina Hagmarker; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärares förhållningssätt; förskola; den pedagogiska miljöns betydelse;

    Sammanfattning : Den här studien avser att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar planerad fysisk aktivitet i förskolan för barn i åldrarna 3–5 år. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver att de planerar för fysiska aktiviteter i förskolan samt vilka pedagogiska möjligheter och utmaningar förskollärarna beskriver att de upplever med arbetet kring planerad fysisk aktivitet. LÄS MER

  3. 23. Barn i rörelse eller fysiskt aktiva barn? : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på planerad fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Heinhagen; Nina Hagmarker; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärares förhållningssätt; förskola; den pedagogiska miljöns betydelse;

    Sammanfattning : Den här studien avser att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar planerad fysisk aktivitet i förskolan för barn i åldrarna 3–5 år. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver att de planerar för fysiska aktiviteter i förskolan samt vilka pedagogiska möjligheter och utmaningar förskollärarna beskriver att de upplever med arbetet kring planerad fysisk aktivitet. LÄS MER

  4. 24. Barns fysiska aktiviteter inomhus i förskolan : En kvantitativ studie om möjligheter och begränsningar i pedagogers arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Paulina Thuresson; Annelie Weiland; [2020]
    Nyckelord :Physical activity; Indoors; Preschool; Educators; Fysisk aktivitet; Inomhus; Förskola; Pedagoger;

    Sammanfattning : I förskolan ska möjligheter till fysisk aktivitet finnas då det främjar barns hälsa och är en viktig del i barns utveckling. Sådana möjligheter förknippas ofta med utomhusvistelse men under delar av året är möjligheterna till att vistas utomhus begränsade på grund av väderförhållanden, vilket kan leda till att barnen under den perioden får sämre möjligheter att utveckla sina fysiska färdigheter. LÄS MER

  5. 25. ”Barn behöver få utlopp för sitt rörelsebehov” : En kvalitativ studie om hur åtta förskollärare beskriver arbetet med planerad fysisk aktivitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Osbakk; Alma Ramcinovic; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; planerad fysisk aktivitet; rörelsebehov; grovmotorik; hälsa; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare beskriver sitt arbete med planerad fysisk aktivitet i förskolan. I denna studie intervjuades åtta förskollärare med en semistrukturerad intervjuansats. Förskollärarna arbetar med barn i åldrarna 2–5 år, på fem olika förskolor i Sverige. LÄS MER