Sökning: "planerad kommunikation"

Visar resultat 11 - 15 av 160 uppsatser innehållade orden planerad kommunikation.

  1. 11. Utomhusvistelsens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Wegemo; Emma Berg; [2023]
    Nyckelord :Naturmiljö; Ramfaktorer; Utomhusvistelse; Utomhuspedagogik; Fri lek; Planerad verksamhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärarna ser på utomhusvistelsen, vilka erfarenheter förskollärarna besitter av utomhusvistelser samt om det finns ramfaktorer som påverkar arbetet med utomhusvistelser. En kvalitativ forskningsmetod har använts i studien med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 12. Bakomliggande orsaker till varierande skolskjutskostnader : En studie om kostnadseffektivisering inom kommunal skolskjutsplanering

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Amanda Edblad; Olsson Wilma; [2023]
    Nyckelord :Skolskjuts; kostnad; planering; kostnadseffektivisering;

    Sammanfattning : År 2022 varierade skolskjutskostnaderna i Värmlands län mellan 17 190 kronor per elev i Storfors till 1 958 kronor per elev i Hammarö kommun. De varierande kostnaderna föranleder frågor om skolskjutsen verkligen är organiserad och planerad så att kommunala skattemedel nyttjas på ett optimalt vis. LÄS MER

  3. 13. Hur skapar förskollärare planerade tillfällen för högläsning i förskolan : En kvalitativ studie ur ett förskollärarperspektiv inriktad mot barn ett till tre år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Gårdhage; Maria Hallsten; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; rekvisita; samspel; litteratur; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur barn, ett till tre år, utifrån förskollärares beskrivningar, ges tillfällen för planerad högläsning i förskolan och vilka tillvägagångssättde använder för att öka barnens intresse för litteratur. En kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare genomfördes och en tematisk analysmetod användes för att bearbeta det insamlade datamaterialet. LÄS MER

  4. 14. Humor som pedagogisk resurs i klassrummet : En litteraturstudie om humors effekter i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Fransson; Albin Polsten; [2023]
    Nyckelord :Skola; Humor; Effekter; Sociala relationer; lusten att lära;

    Sammanfattning : Följande litteraturstudie med syftet att ta reda på vilka effekter humor har i klassrummet utforskar kopplingar kring humoristiska inslag och aktiviteter med lärande. Arbetet utgår från Lev Vygotskijs sociokulturella teori om inlärning via kommunikation och samspel med andra. LÄS MER

  5. 15. Hur främjas barns språkutveckling i förskolan? : En intervjustudie om förskollärares arbete med barns språkutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Tyredal; Lisa Johansson; [2023]
    Nyckelord :preschool; the preschool curriculum; preschool teacher; communication; language; language development; förskola; förskolans läroplan; förskollärare; kommunikation; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ett antal förskollärare beskriver sitt arbete med barns språkutveckling. Det insamlade datamaterialet består av semistrukturerade intervjuer med sju legitimerade förskollärare. Utifrån en tematisk analys har sex teman framkommit, dessa utgör studiens resultat. LÄS MER