Sökning: "planerade lekmiljöer"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden planerade lekmiljöer.
1. Välkomnande stadsrum för unga : en undersökning av ungas preferenser och hur landskapsarkitekter har arbetat vid Lina Sandells park och Tjärna Ängar aktivitetstorg
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Stadsrum kan vara en tillgång för unga i deras utveckling. Studien lyfter unga som en förbisedd brukargrupp och undersöker hur landskapsarkitekter kan arbeta i planeringen av stadsrum anpassade till unga. LÄS MER
2. Lek och lekmiljöer : Förskollärares beskrivning av planerade lekmiljöers betydelse för leken
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge and a broader understanding for how pre-school teachers describe the importance of planned play environments including in what manner children are given influence. By qualitative interviews with five pre-school teachers from four different units I was able to gather data that shows how the planning process concerning a specific play environment had worked and why it looked as it did. LÄS MER
3. Den fria leken i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att undersöka hur förskollärare och barn på en Reggio Emilia-inspirerad förskola ser på den fria leken. Barnens lekar och lekmiljöer kommer att undersökas utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER
4. Stadsdelsparken Skälby i Kalmar : historia, nuläge och framtida utveckling
L3-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and ManagementSammanfattning : Skälby park is situated approximately 2,5 km northwest of the central parts of Kalmar and is one of fi ve town part parks. Originally Skälby consisted of a village of four farms. In 1965 the municipality in Kalmar bought Skälby and the agriculture ceased to appear. The land was parcelled out into plots and new roads. LÄS MER
5. Tema : Barnvänligt - att ge plats för barn
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering och byggteknikSammanfattning : Barn använder sig aktivt av den fysiska omgivningen i sin vardag. Utemiljön är av särskilt stor betydelse då denna kan erbjuda speciella förutsättningar för lek, upplevelse och utveckling. För att utemiljön ska kunna tillföra barnet något positivt krävs att den är tillgänglig och användbar. LÄS MER