Sökning: "planerade samtal"
Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden planerade samtal.
1. OMVÅRDNADSÅTGÄRDER SOM SJUKSKÖTERSKAN KAN ANVÄNDA FÖR ATT LINDRA ÅNGEST INFÖR MRUNDERSÖKNING. En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har antalet undersökningar med magnetresonanstomografi, MR, dubblerats sen millennieskiftet. Studier visar att ca 1–2% av alla planerade MRundersökningar ställs in på grund av att patienten upplever ångest eller klaustrofobi. Att drabbas av ångest och oro i samband med undersökningar är vanligt. LÄS MER
2. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om högläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur sex förskollärare anser att de använder högläsning som ett pedagogiskt verktyg för lärande och språkutveckling för barn i förskolan. Att högläsning sker på förskolor är för många en självklarhet. LÄS MER
3. Samhällskunskapens komplexitet;utmaningar och perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten belyser utmaningar inom samhällskunskapsundervisning, medsärskilt fokus på samhällskunskapsdidaktik och ämnets dubbla uppdrag.En central aspekt är bristen på en gemensamt definierad ämnesdidaktik. LÄS MER
4. Barns delaktighet i högläsning och dess betydelse för språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarens syn på delaktighet i högläsningsaktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan ska erbjuda barnen en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att samtala om texter och genom att lyssna till högläsning. Förskolläraren har ett stort ansvar till att göra barnen delaktiga i högläsning och att uppmuntra barnen till att vilja delta och utvecklas. LÄS MER
5. Undervisning i Skogen : En studie om förskollärares samtal och förhållande till naturen som lärmiljö i undervisningen
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares undervisning i skogen. Vi har främst tittat på hur förskollärarna leder barnen genom samtal i undervisningen, både i den planerade och spontana undervisningen. LÄS MER